TAPAHTUMIA 2019

UUDISTETTU KIRJAILTA SAI HYVÄN VASTAANOTON KIRJASTOSSA

Prosaistien vuoro. Annika Eräpuro (vas.) haastatteli Reetta Joskaa ja Tapani Tukiaista. Marja Aho (oik.) haastatteli Timo Sandbergiä ja Eija Piekkaria.
Runoilijat keskustelivat runojen kirjoittamisesta ja julkaisemisesta. Vas. lukien Tuula Koivisto, Arja Kotiranta, Kirsti Luova ja Tuula Hämäläinen. Mila Teräs haastatteli.
Tietokirjat tänä vuonna julkaisseet Eija Eskola (vas.) ja Heikki Saure keskustelivat kirjoittamisesta Annamari Sauren (oik.) kanssa.

Salpausselän kirjailijat järjesti Ideasta kirjaksi – kirjailijat kertovat -illan Lahden pääkirjastolla 13.11. 2019. Perinteisen uutuuksien esittelyn sijaan tänä vuonna keskityttiin keskustelemaan siitä, miten kirjaidea jalostuu valmiiksi teokseksi.

Tilaisuudessa tänä vuonna julkaisseet lasten- ja nuortenkirjailijat, prosaistit, runoilijat ja tietokirjailijat kertoivat työstään neljässä paneelikeskustelussa.

Ilta keräsi mukavasti kiinnostuneita kuulijoita kirjastoon. Yhdistys sai tilaisuudesta hyvää ja innostunutta palautetta; vaihtuvat keskustelijat ja haastattelijat kuulemma toivat tilaisuuteen elävyyttä.

Tietokirjat:

Eija Eskola, Tarinaa kirjastoista ja lukemisesta vuosilta 1910-1970

Heikki Saure, Tonttu – tarua ja totta

Romaanit:

Tapani Tukiainen, Pyhän Olavin polulla - pyhiinvaellus Sundsvallista Trondheimiin

Reetta Joska, AlustaAlkaja

Eija Piekkari, Jälki jää

Timo Sandberg, Kullanhuuhtoja

Runot:

Tuula Koivisto, Mysteerin hengetär

Tuula Hämäläinen, Amuletti

Arja Kotiranta, Roudan jälkeen – kuvia ja runoja Lapista

Kirsti Luova, Valoisa tilanne

Lasten ja nuorten kirjat:

Marja Aho, Loukuttaja, Puunhalaaja ja Kaikki menee, Jessiina!

Annika Eräpuro, Hili& Ola ja Operaatio Aavejahti ja Karkaava talo

Mila Teräs, Kadonnut kaupunki, Hirvivaarin ihmeellinen löytö ja Hotelli Hämärä ja ullakon arvoitus

Eija Piekkari kertoo kirjojensa synnystä Ideasta kirjaksi -illassa keskiviikkona 13.11. Lahden pääkirjaston auditoriossa.

KIRJAILIJAT KERTOVAT TYÖSTÄÄN LAHDEN PÄÄKIRJASTOSSA

Miten syntyy runokokoelma, romaani tai tietokirja?

Tervetuloa kuuntelemaan kirjailijoiden kertomuksia kirjoittamisesta Lahden pääkirjaston auditorioon keskiviikkona 13.11. 2019 alkaen klo 17.30.

Aiheesta keskustelevat Marja Aho, Annika Eräpuro, Eija Eskola, Tuula Hämäläinen, Reetta Joska, Kari Kitunen, Tuula Koivisto, Arja Kotiranta, Kirsti Luova, Eija Piekkari, Timo Sandberg, Annamari Saure, Heikki Saure, Mila Teräs ja Tapani Tukiainen.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

ANNIKA ERÄPURO KERTOI KIRJAILIJANTYÖSTÄÄN

Annika Eräpuro kertoi kiinnostavasti kirjailijan urastaan ja työtavoistaan.

Kirjailija Annika Eräpuro kertoi kevään jäsenillassa mukaansatempaavasti lastenkirjojensa syntyprosessista, esiintymistään koululaisille ja residensseistä, joissa hän on vieraillut.

Annika Eräpuroa oli kuulemassa runsaasti jäseniä. Tapaamisessa vieraili myös edustajia Kanta-Hämeen kirjailijayhdistys Vana-66 ry:stä ja Etelä-Hämeen kirjoittajayhdistys Janakista.

Salpausselän kirjailijat sai vieraita Hämeenlinnan ja Etelä-Hämeen kirjoittajayhdistyksistä. Vinkkejä vaihdettiin yhdistysten toiminnan kehittämiseksi.
Annika Eräpuro antoi jäsenille hyviä vinkkejä muun muassa onnistuneeseen kouluvierailuun ja esiintymiseen ylipäänsä.

TEATTERIRETKI
Teemme retken Orimattilan kesäteatteriin katsomaan Minna Canthin Työmiehen vaimo -näytelmää (Jätinpesä, Urheilutie 11) sunnuntaina 11.8.2019 klo 15. Sen sovittaa ja ohjaa Tapani Kalliomäki.

Näytelmää ennen halukkaat voivat tulla yhdessä ja omakustanteisesti syömään orimattilalaiseen ravintola Tehtaaseen (Erkontie 11) klo 13.
Lippu maksaa 15 euroa / jäsen ja se maksetaan yhdistyksen tilille ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittaudu retkelle 15.5.2019 mennessä os. mila.teras@gmail.com tai tekstiviestillä numeroon 0400 642 371. Jos sinulla on sähköpostiosoite, annathan sen ilmoittautumisen yhteydessä.

Lippu maksetaan tilille
IBAN: FI98 8000 1801 5002 66, Danske bank, BIC: DABAFIHH
Maksun saaja: Salpausselän kirjailijat r.y.
Viitenumero on sama numerosarja kuin jäsenmaksussa.
Lahdesta jäsenet voivat tulla Orimattilaan joko kimppakyydein tai bussilla. Näistä sovitaan yhdessä, kunhan kaikki retkelle lähtijät ovat selvillä.

MILA TERÄS EDELLEEN SALPAUSSELÄN KIRJAILIJOIDEN JOHDOSSA

(Vas) Lealiisa Kivikari, Mila Teräs, Kari Kitunen, Annika Eräpuro (edessä), Annamari Saure (takana), Marja Aho ja Merja Toivanen. Kuvasta puuttuu Katriina Ranne.

Salpausselän Kirjailijoiden vuosikokous valitsi kirjailija Mila Teräksen johtamaan edelleen kirjailijayhdistystä. Muiksi jäseniksi johtokuntaan valittiin Marja Aho (varapuheenjohtaja), Annika Eräpuro (uusi), Kari Kitunen, Lealiisa Kivikari, Katriina Ranne ja Annamari Saure. Sihteerin ja rahastonhoitajan tehtävät hoitaa jatkossakin Merja Toivanen.

Toiminnantarkastajiksi valittiin Ina Ruokolainen (varalla Leena Sorvali) ja Tapani Tukiainen (varalla Sauli Hirvonen).

Jäsenmaksuksi vuodelle 2019 päätettiin 27 euroa. Siinä on korotusta 2 euroa. Maltilliseen korotukseen päädyttiin, jotta pienillä varoilla toimiva yhdistys voi jatkossakin järjestää koulutusta ja muuta toimintaa jäsenilleen.

Vuosikokouksessa nimitettiin Salpausselän Kirjailijoiden kunniajäseniksi Onerva Vartiainen ja Jouko Tallinmäki. Heidän ansioikseen luettiin muun muassa pitkäjänteinen työskentely päijäthämäläisen kirjallisuuden edistämiseksi sekä itse kirjoittaen että alueellisia kirjailijoita huomioiden. Lisäksi molemmat ovat toimineet useita vuosikymmeniä Salpausselän Kirjailijoissa.