Hautala, Raija

Olen lahtelainen kirjailija, jonka juuret ovat Etelä- Pohjanmaalla. Olen julkaissut kaksi eteläpohjalaisen sukuni elämänmenoa käsittelevää kirjaa, LÄHTÖ v. 2013 ja siihen jatko-osa SEURAA MINUA v. 2015, jonka tapahtumat keskittyvät lähinnä Kanadaan. Kolmas romaani OLEMASSA OLEMATTA näki päivänvalon v. 2018.

Novellikokoelman TOISENLAINEN ELÄMÄ novellit ovat syntyneet kahden vuoden aikana osittain lukuisilla matkoillamme Eurooppaan. Asun puoliksi Unkarissa, mutta novellieni fokus on aivan muualla, lähinnä naisissa. Heillä on unelmia, he ihastuvat ja rakastuvat, joskus vääriin ihmisiin, mutta hädän hetkellä he tukeutuvat toisiinsa.

Rohkea hyppäys proosasta novelleihin kannatti. Luin vuosia novelleja ja novellikirjoittamisen oppaita, opiskelin ja analysoin. Runsassanaisena ihmisenä oli ensin vaikeaa opetella napakkaa kerrontaa, jossa ei selitetä. Mutta siinä ne nyt ovat, 16 novellia.

Pidän kirjablogia: http://raijahautala.blogspot.com/ sekä toista lähinnä elämääni ja matkusteluuni liittyvää sivustoa, jossa kerron myös elämästä Unkarissa: https://www.facebook.com/pg/kirjaviisastelua/posts/?ref=page_internal

Kuulun Salpausselän kirjailijat ry:hyn ja olen hyödyntänyt mm. yhdistyksen järjestämiä koulutustilaisuuksia. Emma Puikkosen näytelmäkäsikirjoituskurssilla valmistui kokopitkä näytelmä. Tällä hetkellä tekeillä on osaksi Italiaan sijoittuva dekkari.