Kuoppala, Milja

Olen lahtelainen kirjoittaja, harrastanut kirjoittamista lapsesta saakka. Olen opiskellut ilmaisua kirjojen, kurssien ja omaehtoisen harjoittelun avulla. Ja kirjoittanut ja kirjoittanut.

Ihan viimeksi kirjoittamistani on ohjannut Alli Kantola. Juuri ilmestynyt kirjani *Samoissa askelissa* kertoo parhaiten minusta ihmisenä ja kirjoittajana. Ensimmäisen kirjani aiheena on omaishoitajan matkaksi muuttunut vaellus rakastetun kumppanin kanssa.

Yhteiskunnassamme on monia asioita joista vaietaan. Huostaan otettujen lasten, heidän vanhempiansa ja isovanhempiensa yhteen kietoutunut hätä ja häpeä ovat minua kovin puhutelleet.

Kuin saippuakuplaa,
varjelee lapsi illuusiota
oikeasti rakastavasta isästä,
me ihmettelemme
miksi hänen maailmansa meni sirpaleiksi
vasta nyt.

Näkyvän maailman
näkymätön pimeys
kahlitsi nousevan valon,
eikä sen voimaa voi kukaan aavistaa
ennen kuin musta yö
väistyy.

Tuska, joka vavisuttaa
pimeyden väistyttyä, rikkoo
vahvoja muureja, siltoja, nostaa vesiä,
lopuksi on vain kuolleita kaloja
katkenneita juuria
vihan halkaisemia kallioita.

Ja kuitenkin:
Toivo on näkijän kivussa
joka viiltää sieluun lapsen mentäviä aukkoja
ohjaa ennen tuntemattomiin,
ohikiitäviin
valon saattamiin vaunuihin.

Runoilija Milja Kuoppala ja Lahden Videokuvaajien Keijo Skippari tyytyväisinä palkintojenjakotilaisuuden jälkeen. Keijo oli ohjannut, kuvannut ja leikannut Miljan runon Kahden maailman välissä. Koskettava runovideo oli kuvattu Tapanilakodissa ja näyttelijöinä olivat Helvi Airo ja Ossi Hintikka.

Menestystä runovideokilpailussa

Milja Kuoppalan runosta Kahden maailman välissä Lahden Videokuvaajien Keijo Skippari teki runoviedon, jossa näyttelivät yhdistyksen jäsenet Helvi Airo ja Ossi Hintikka. Runo on kirjasta Samoissa askelissa.

Runovideo oli finaalissa Nuoren Voiman runovideokilpailussa marraskuussa 2011. Runovideokilpailusta tapahtuma-arkistossamme.