Ruokolainen, Ina

Olen Asikkalassa asuva tietokirjailija, toimittaja ja kirjoittajakouluttaja. Kirjoitan myös kirjallisuuskritiikkejä maakuntalehtiin.

Tuoreimman teokseni kirjoitin yhdessä kahden pitkäaikaisen ystävän ja kollegan, Nenne Hallmanin ja Suvi Aholan kanssa. Kolmen naisen kirjeitä - Rakkaudesta, surusta ja luopumisesta käsittelee elämän eri teemoja kuusikymppisten naisten näkökulmasta ja käyttää hyväkseen mm. elämäkertatekstien, esseiden ja kirjeiden kirjoitustapoja.

Vanhan Vääksyn Kehittämisyhdistys julkaisi keväällä 2021 teoksen Vääksy - Kertomuksia kanavakylästä, jonka teksteistä kirjoitin pääosan. Tutustuin teosta varten laajasti kotikuntani historiaan, luontoon, karttoihin ja tarinoihin.

Elokuussa 2016 julkaistu teos Suomalaisia sieniruokia kiinalaisella otteella syntyi yhdessä Kiinaan erikoistuneen toimittajan Mari Mannisen kanssa. Edellisen sieniruokakirjan, Suomalaisia sieniruokia italialaisella otteella, kirjoitin Suomeen kotiutuneen italialaisen Lia Gasbarran kanssa.

Aiemmat tietokirjani ovat käsitelleet mm. kotiseutupyöräilyä ja muotoilua. Luomani kotiseutupyöräilyreitit löytyvät osittain myös Visitlahti.fi-sivustolta.

Toimittajana olen kirjoittanut tekstejä 1970-luvun puolivälistä lähtien kymmeniin julkaisuihin. Vuodet 1984-1994 työskentelin Helsingin Sanomissa valmistuttuani 1983 Sanoma Osakeyhtiön toimittajakoulusta. Olen myös valtiotieteiden maisteri pääaineena verkkoviestintä.

Kirjoittamista olen opettanut parikymmentä vuotta. Eväitä kouluttamiseen olen saanut lukemalla laajasti kirjallisuutta, toimimalla kirjakriitikkona sekä opiskelemalla Jyväskylän avoimen yliopiston kirjoittajaohjelmassa.

Olen ollut aktiivinen bloggaaja vuodesta 2005 lähtien. Nykyään bloggaan ja kerron pieniä uutisia mm. kirjoittamistani lehtijutuista nettisivullani inaruokolainen.fi

Sienestyksen ja lukemisen lisäksi harrastan kaikenlaista luonnon tarkkailua, balettia, joogaa, pyöräilyä ja kieliä (italia, saksa, ruotsi, tanska).

Teokset:

Ruokolainen, Ina - Hallman, Nenne - Ahola, Suvi: Kolmen naisen kirjeitä - Rakkaudesta, surusta ja luopumisesta. Into 2022.

Vääksy - Kertomuksia kanavakylästä. (Toim. Reetta Nousiainen) Vanhan Vääksyn Kehittämisyhdistys 2021.

Ruokolainen, Ina – Manninen, Mari: Suomalaisia sieniruokia kiinalaisella otteella. Nemo 2016.

Ruokolainen, Ina – Gasbarra, Lia: Suomalaisia sieniruokia italialaisella otteella. Nemo 2014.

Ruokolainen, Ina: Pyöräilyopas – kotiseutupyöräilyä Lahden seudulla. Lahden kaupunki ja Lahti region 2014.

Muotoilijakuvia. (Toim. Heini Moisio). Lahden kaupunki 2012.

Valoa ja Ilmaa – Keraplast 40 vuotta. (Toim. Tapio Nieminen). Keraplast Oy 2011.

Yhteen hitsattu liitto. Liisa ja Timo Ruokolaisen elämä ja taide. (Toim. Ina Ruokolainen) Lahden kaupunginmuseo 2010.

Lahden kaupunginteatteri 50 vuotta. (Toim. Stina Saanila) Lahden Kaupunginteatteri 1999.

Enkelipeili. Satuja pienille -antologia. Pääkaupungin Turvakoti ry. 1998.

Lahti Sopassa – vaikuttajien rakkaimmat ruokareseptit. (Toim. Ina Ruokolainen.) Vuorikadun koulun tukiyhdistys 1998.