Laine, Jarmo "Jere"

Jarmo "Jere" Laine

Olen Puolustusvoimista eläkkeellä oleva kapteeni. Olen pitkällä urallani toiminut mm. henkilökunnan kurssien johtajana, aliupseerikurssien linjanjohtajana, kansainvälisten yhteistyöprojektien johtajana ja monenlaisissa kouluttaja- ja esikuntatehtävissä.

Rauhanturvaoperaatiot: UNIFIL 1989 -1990. UNPROFOR 1995 -1996. IFOR 1996. Olen myös toiminut Sotilastarkkailijakurssien (UNMOC) Quarter Masterina 1990 -1992 ja NATO:n Logistiikkakurssien (FLC) kurssiadjutanttina 1997 -2005.

Kunniamerkit: UNIFIL- mitali, 1989. Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan Ansioristi, 1995. UNPROFOR- mitali, 1995. IFOR- mitali, 1996. Virka-ansiomerkki, 2008.

Minut on myös palkittu VAKA -säätiön stipendillä 2005 ansioistani huoltotaktiikan kehittäjänä.

Julkaistut teokset:

Sarajevon panttivangit 2010 ( ISBN 9789522202086)

Naton vakooja 2010 (ISBN 9789522202857; Kirja julkaistaan syyskuussa 2010)

Olen myös tarkistanut sotilassanaston käännökset seuraavista teoksista:

Erikoisjoukot, Mike Ryan, 2007

Ensimmäinen maailmansota kuvina, Hans Andriessen, 2009

Toinen maailmansota kuvina, David Boyle, 2009

Sota, Dorling Kindersley, julkaistaan syyskuussa 2010

Kirjoittajana pyrin aina tuottamaan monitasoista tekstiä. Henkilökohtainen näkökulma on tärkeä, ja siksi kirjoitan mielelläni asioista, jotka olen joko itse kokenut tai ainakin ollut paikalla todistamassa tapahtumia. Koska globaalit kysymykset kiinnostavat erityisesti, pyrin myös aina sitomaan tarinoideni tapahtumat laajempiin yhteyksiin niin, että lukija voisi ns. yhdistää pisteet samoin kuin olen itse tehnyt.

Tarve kirjoittaa on ehkä tärkein motiivini tähän työhön. Paasaava luontenlaatuni helpottaa varmasti myös tässä prosessissa...Tällä hetkellä kesken on kolme projektia, joten jarruakin voisi ehkä painaa välillä.

Jarmo 'Jere' Laine