Papinaho, Sirpa

Sirpa Papinaho on kuvittanut neljä kirjaa. Presidenttianagrammit (2011) ja Palindromikirja (2012), joihin hän piirsi kuvituksen, sekä Lahti Kaupunkiopas (2012), johon hän valokuvasi kaikki kirjan kuvat, ja Ihanat naiset -värityskirja (2016) jonka hän suunnitteli, piirsi ja kustansi. Ihanat naiset -värityskirja oli Helsingin kirjamessuilla lokakuussa 2016 omalla osastollaan, ja värityskirja otettiin erittäin innostuneesti vastaan kirjamessuyleisön keskuudessa.

2016 Papinaho aloitti Kulttuurilehti Eliaksen päätoimittajana. Elias on Uudenmaan Kirjoittajat ry:n lehti. Papinaho on myös Uudenmaan kirjoittajien jäsen ja sen hallituksessa.

2002-2004 Sirpa Papinaho oli myös päätoimittajana Liikkuva Päijät-Häme -lehdessä, jota julkaisee edelleen Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu ry. Lisäksi hän on avustanut freelancertoimittajana valtakunnallista asealan erikoislehteä, Kaliberia, erikoisalanaan 1800-luvun jälkipuoliskon itävaltalaiset kiväärit. Hän on kirjoittanut myös Urheiluampujaan, Suomen Ampumaurheiluliiton jäsenlehteen, paikallislehtiin ja muihin yksittäisiin lehtiin ja julkaisuihin.

2014 tammikuun lopussa Vantaalle Lahdesta muuttanut Sirpa Papinaho on ollut Salpausselän kirjailijoiden jäsenenä vuodesta 2006, johtokunnassa vuodesta 2011 alkaen, jolloin hän oli puheenjohtajana yhdistyksessä. Luovutettuaan puheenjohtajan tehtävät Timo Sandbergille, Papinaho johtokunnan jäsenenä päivittää yhdistyksen nettisivuja.

Ihanat naiset -värityskirja ilmestyi syyskuussa 2016 ja se painettiin Nord Printissä, Helsingissä.

Kirjan suunnittelu, ideointi ja piirtäminen alkoi kesällä 2015 ja kirjan valmistuminen kesti vuoden verran. Väritettäviä piirroksia on värityskirjassa 42 kpl.

Piirroksiin voi piirtää ripset, kulmakarvat, punata huulet ja posket, värjätä hiukset jne.

Ihanat naiset -värityskirja oli Helsingin kirjamessuilla lokakuussa 2016 omalla osastollaan ja osastolla oli joskus niin kova tunku värittämään piirroksia, että paikkaa joutui jonottamaan.

Lue lisää kirjamessumenestyksestä Ihanat naiset -värityskirjan kotisivulta tai piipahda verkkokaupassa.

Ihanat naiset -värityskirjalla on myös Facebook-sivu, jonne värittäjät ovat lähettäneet värittämiään värityksiä.

Lahti Kaupunkiopas

Lahti Kaupunkiopas ilmestyi marraskuun 2012 alussa. Tekstit kirjaan ovat laatineet Annika Ardin (Suomen Tietokirjailijat ry:n aluevastaava) ja Terhi Pietiläinen (ent. Salpausselän kirjailijoiden johtokunnan jäsen) ja valokuvat kirjaan on ottanut Sirpa Papinaho.

"LAHTI Kaupunkiopas esittelee Lahden kansainvälisten matkaoppaitten tyyliin. Se sisältää yksityiskohtaisia opaskarttoja, 180 valokuvaa, faktoja, näkökulmia, historiaa, arkkitehtuuria, museoita, patsaita, puistoja, tapahtumia ja retkikohteita. Lisäksi kirjassa on palveluhakemisto, johon tekijät ovat koonneet läpileikkauksen majoituspalveluista, ravintoloista, kaupoista ynnä muusta.

LAHTI Kaupunkiopas on tarkoitettu sekä lahtelaisille että kaupungissa vieraileville matkailijoille."

Lainaus Suomen Pienkustantajat ry:n nettisivulta.

Palindromikirja ilmestyi lokakuun 2012 alussa. Palindromien laatija Kari Vienola valitsi kanteen palindromin "Nosta kaunis Haukiojoiku, ah sinua katson." Karin ajatuksissa oli tietenkin Jenni Haukio, presidenttimme Sauli Niinistön puoliso. Ja koska joikusta on kyse, silloin ollaan Lapissa.

Palindromikirja

Papinaho kertoo Palindromikirjan kuvittamisesta:

"Kun kuvitin Kari Vienolan ensimmäisen kirjan Presidenttianagrammit v. 2011, pääsin hauskalle mielikuvitusmatkalle anagrammien maailmaan. Samanlaiselle hykerryttävälle mielikuvitusmatkalle pääsin tässä hänen toisessa kirjassaan, Palindromikirjan kuvittamisessa.

Eräät Kari Vienolan piirrosideat olivat täysin valmiita, joten vain tein näkyväksi paperille hänen sisäisen näkemyksensä, mutta joihinkin palindromeihin sain toiveita asioista, joita piirroksessa voisi olla, ja niissä piirroksissa villi mielikuvitukseni täydensi aukkokohdat.

Yksi täydentämäni ja muuttamani kuvitusidea oli palindromiin ”Oot Heikura, taru kiehtoo”, johon Kari Vienola oli ajatellut Pasi Heikuraa lukemassa Tuhannen ja yhden yön tarinoita. Minulle taru-sanasta sen sijaan tuli heti mieleen Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen ja näin heti mielessäni kuinka Taru kiehtoo Heikuraa.

Hauska yhteensattuma oli ”Naku Simo omi sukan”, johon Kari Vienola oli ajatellut hahmoksi Simo Frangenia, koska Frangen aikanaan antoi sysäyksen Kari Vienolalle palindromien laadintaan; eräänlainen kunnianosoituskuva siis. Kun etsin mallikuvia Simo Frangenista internetistä, löysin yllättäen kuvauutisen alastomasta Frangenista maaliskuulta 2011. Hän oli nakuillut Keksijätehdas-televisio-ohjelman finaalilähetyksessä tuolloin. Kuvauutinen tuli minulle kuin tilauksesta! Siitä oli helppo katsoa mallia, vaikkakin tein Frangenista piirroksessani hiukan menevämmän ruumiinrakenteeltaan."

Sirpa Kapris

Kuvitus Presidenttianagrammit-kirjaan

Syyskuun puolivälissä 2011 ilmestyi Presidenttianagrammit-kirja, jonka kuvittajana on Sirpa Papinaho. Kirjan kuvitustyyli on karikatyyrimäinen, tyystin toisenlainen tyyli mihin Sirpa Papinaho oli siihen asti tottunut, mutta näköismuotokuvia tekevälle taiteilijalle oli hyötyä muotokuvamaalarin kokemuksesta, sillä presidenttipiirroksista tunnistaa kuka kuvassa on. Suomen presidenttien lisäksi kuvituksissa on myös muita julkisuuden henkilöitä, joiden nimet liittyvät kuhunkin anagrammiin.

Anagrammit on tehnyt enontekiöläinen Kari Vienola, joka on harrastanut anagrammien tekemistä vuosia. Vienola oli etsinyt anagrammeille jo pitkään kuvittajaa ja löysi Papinahon huhtikuussa 2011. Yhteistyö alkoi ja kirjan kuvitus syntyi noin kolmessa kuukaudessa.

Takannessa kirjantekijät käyttävät omista nimistään tehtyjä anagrammeja, jotka Sirpa Papinaho keksi kuvitustyön valmistuttua, koska innostui itsekin anagrammien tekemisestä.

Papinaho kertoo kuvituksen tekemisestä

"Huhtikuussa 2011 sain Kari Vienolalta mielenkiintoisen sähköpostin. Olisinko kiinnostunut presidenttianagrammien kuvittamisesta. Innostuin ideasta, mutta samassa iski rimakauhu. Näin mielessäni legendaarisen Kari Suomalaisen pilapiirrostyylin. Olin tehnyt realistisia näköismuotokuvia, mutta ajatus toisentyyppisistä muotokuvista kuitenkin kiehtoi.

Tutkin Kari Suomalaisen pilapiirroksia ja koin oivalluksia, mutta tiesin, etten pystyisi samaan. Piirroksista tulisi omanlaisiani, mutten ollut varma kelpaisivatko ne. Päätin kuitenkin kysyä Kari Vienolalta millaisia piirroksia hän halusi, joten hän tuli vaimonsa kanssa käymään kotonani.

Olin hämmästynyt miten tarkasti jokaisen anagrammikuvan kuvitusidea oli perusteltu. Osa anagrammeista kuvitti historiallisia tapahtumia. Anagrammit eivät vain olleet henkilön nimen kirjaimista uudelleen järjestettyjä sanoja, vaan niillä oli myös kuvallinen koodikielensä, joka aukeni minulle heti. Mielikuvitukseni alkoi laukata.

Sain heti kiinni mielikuvasta hiihtokilpailusta, kun oli kyse Kekkosen täpärästä vaalivoitosta presidentinvaaleissa v. 1956, tai kun Lennart Meri ohjaa moottorivenettä Tallinnan edustalla Tarja Halonen kyydissään. Anagrammi, jossa Martti Ahtisaari miettii ottaako Thai- tai marsitar, Kari Vienolalla ei ollut tarkkaa mielikuvaa, mutta näin heti mielessäni kuvan, joka löytyy tästä kirjasta.

Tämä hauska matka mielikuvituksen maailmaan tempaisi mukaansa niin, että pitkin matkaa tein ehdotuksia, voisinko piirtää tämän kuvan näin. Innostuin kuvittamisesta ja anagrammeista niin, että lopuksi itse suunnittelin anagrammin kuvituksen kera kirjan kirjoittajasta, Kari Vienolasta. Halusin, että kuvitus kertoisi jotakin olennaista hänestä, ja niin syntyi "vino raakile".

Sirpa Papinaho = Hop, nirppa aasi!"

Sirpa Papinahon kotisivu.

Ihanat naiset -värityskirjan kotisivu ja Ihanat naiset -värityskirjan verkkokauppa.