Piiroinen, Aulis

Aulis Piiroiselta ilmestyi keväällä 2011 esikoiskirja Kartanoelämää. Se sai pian jatkoa ja toisen osan nimi oli Kartanon lapset. Kolmas osa Kartanon naiset ilmestyi syksyllä 2011.

Kartanoelämää kuvaa sukupolvien elämänmurrosta

Kartanoelämää kertoo värikkään tarinan maaseudun elämästä ja murroksesta kahden sukupolven aikana. Romaanin tapahtumat sijoittuvat itäsuomalaiseen Kruunun kartanoon. Nuori Iita tulee 1920-luvun lopussa kartanoon taloudenhoitajaksi ja päätyy sen emännäksi. Hänen ainoa lapsensa Johanna kasvaa lujatahtoiseksi naiseksi. Ristiriidat äidin ja tyttären välillä syvenevät, kun Johanna menee vastoin äitinsä tahtoa naimisiin Tuomaksen kanssa. Kyvykäs ja ahkera kotivävy näyttää kyntensä nostaessaan rappiotilassa olevan kartanon jaloilleen. Kukoistava kartano työllistää lopulta Johannan ja Tuomaksen perheen lisäksi myös suuren joukon kyläläisiä.

Seuraavissa osissa, Kartanon lapset sekä Kartanon naiset, seurataan tuttuja henkilöitä, heidän kohtaloitaan sekä kartanon ja yhteiskunnan muuttumista.

Vasta eläkeläisenä kirjailijaksi

Olen syntynyt 29.10.1933 Liperissä, pienen torpan poikana seitsemänlapsisen perheen nuorimmaisena.

Olen käynyt kansakoulun Liperin kunnan Salokylän koulussa. Olen lähtenyt rengiksi kolmetoista- ja puolivuotiaana ja siitä lähtien olen ollut vieraassa työssä aina vuoteen 1992 saakka. Silloin pääsin varhaiseläkkeelle. Renkivuosien jälkeen olen toiminut kirvesmiehenä ja ollut välillä makkaratehtaassa lihanleikkaajana. Eläkeläisenä minulla kävi aika pitkäksi ja ryhdyin kirjoittamaan aikani kuluksi, mikä vei miehen kokonaan. Nyt on valmis esikoisteokseni Kartanoelämää ensimmäinen osa.

Minulla on kaksi lasta ja kolme lastenlasta. Olen eronnut ja jäänyt leskeksikin, asun nykyään yksin Lahdessa. Nyt on aikaa kirjoitella ja sitä minä myös käytän hyväkseni. Toinen harrastus on aikuisten tansseissa käynti, niistä olen löytänyt hyviä ystäviä. Tanssiminen pitää osaltaan kuntoa yllä ja siellä on myös sosiaalista seuraa, kun juttelee tanssikavereitten kanssa.

Tietokoneen uumenissa on jatkoa kirjasarjalle ja ehkä nekin näkevät päivänvalon.

Lisätietoa Aulis Piiroisesta:

Aulis Piiroisesta Mediapinta Oy:n nettisivulla