Leppäranta, Matti

Olen lahtelainen tietokirjailija, joka on syntyisin Keski-Uudeltamaalta asunut Lahden Renkomäessä vuodesta 2000 lähtien. Koulutustaustani on luonnontieteellinen (matematiikka, fysiikka ja meritiede). Olen Helsingin yliopiston emeritusprofessori geofysiikan alalta, erikoisalana maapallon luonnonvedet ja jäät. Olen kirjoittanut englanninkielisiä tiedekirjoja, suomenkielisiä oppikirjoja ja populääritieteellisiä tietokirjoja sekä lehtiartikkeleita.

Tietokirjat kertovat meristä, järvistä sekä lumesta jäästä.

• Meret – maapallon siniset kasvot (Kai Myrbergin kanssa, URSA 2014)
  • Itämeri ja ihminen (Kai Myrbergin kanssa, Tammi 2019)
  • Suomalainen järvikirja (Timo Huttulan ja Lauri Arvolan kanssa, Minerva 2021)
  • Lumen ja jään maa (Vastapaino 2021)

Olen ollut Salpausselän kirjailijat ry:n jäsen vuodesta 2021 ja Suomen tietokirjailijat ry:n jäsen vuodesta 2006. Vuonna 2022 olen aloittanut tutkimuksen luonnonvesiä koskevasta perimätiedosta tarkastellen sitä luonnontieteilijän silmin.

Yhteystiedot: matti.lepparanta(at)helsinki.fi, 040 7712512