Norell, Erkki

Perhokalastajat ry:n kunniajäsen Erkki Norell.

SURUVIESTI

Erkki Norell on menehtynyt pitkäaikaiseen sairauteensa 29.12.2021.

Alla Norell kertoo, miten sairaus lopulta teki hänestä kirjailijan.

*****

Ennen pitkää sydänperäiset sairaudet ja lisäksi löydetty perinnöllinen, hitaasti etenevä lihastauti johtivat siihen, että arkipäivän työt oli lopetettava. Minusta tuli eläkeläinen, mielestäni aivan liian varhain. Alkoi uudenlaisen elämän opettelu, oli opittava elämään hissukseen. Jopa kalastuskin oli suurelta osin jätettävä.Vähitellen minusta ei ollut enää kahlaajaksi, eikä koskien rannoilla kulkeminenkaan, saati sitten myöhemmin vieheiden viskely edes veneestä onnistuneet. Pian rollaattori vaihtui pyörätuoliin ja liikkumiseni vaikeutui entisestään. Nyt löytyi vapaa-aikaa, joka oli täytettävä jollainlailla. Onneksi sain tilaisuuden ryhtyä kirjoittamaan, aluksi lehtiartikkeleita, muun muassa Metsästys ja Kalastus -lehteen ja muihin kalastusalan julkaisuihin.

Kirjamaailmaan minut johdatti jo edesmennyt kalakaverini Vilho Viksten. Hän oli aikanaan tehnyt leipätyönsä WSOY:n kustannusjohtajana. Monen monet kirjailijat Ville oli aikanaan saattanut ”oikealle kirjoittajanpolulle ja oikealla tavalla”. Eikä häntä syystä kutsuttu alansa legendaksi. Ja juuri hän, tavallaan kuin varkain, kehotti minua kirjoittamaan sanomalla:
 ”No nythän sinulla on aikaa rustata se kirja. Turhaan sinä noita sairauksiasi märehdit. Ryhdy nyt kokoamaan se perhokalastuskirjasi.”
   Eikä aikaakaan, kun sain uuden mielenkiintoisen harrastuksen, jopa ”elämäntyön” tietokirjailijana. Ja olenhan saanut kirjoittaa useamman teoksen, jotka eri kustantajat ovat julkaisseet. Monessa kirjoissani on toiminut ansiokkaana
kuvittajana jo edesmennyt Seppo Polameri, aikoinaan maamme tunnetuin luontokuvittaja, joka oli armoitettu metsästäjä ja onneksi myös himokalastaja. Hänen kanssaan minulla oli tilaisuus kalastella usealla eri koskella, saada monia taimenia sekä muitakin kookkaita kaloja, mutta ennen kaikkea saimme nauttia liikkumisesta luonnossa, tuntea olevamme yksi osa siitä.

Noita niin sanottuja omia kirjoja syntyi vuosien aikana toistakymmentä, jotka kaikki olivat aikanaan kuin ”omia lapsia”, ne eivät unohdu koskaan. Myös monet artikkelit eri lehtiin ja kirjoihin syntyivät kuin huomaamatta, ja näin jälkeenpäin tarkasteltuna, toimivat erinomaisina ajatuksensiirtäjinä pois sairauksistani ja jokseenkin vaikeasta elämäntilanteesta. Näitä kyhäelmiä väsätessäni unohtuivat niin taudit kuin muutkin vaikeudet. Vain musiikin kuulin, sillä tottahan kirjoittelujeni yhteydessä aina jokin musiikkikappale soi joko radiossa tai CD-soittimessa.

Ja ne omat kirjat:

Elämäni Perhot WSOY 1995
Kalaretkien perhonsidontaopas WSOY 1996
Perhokalastajan vuosi WSOY 1997
Kaukana kalassa WSOY 1999
Kalapäiväkirjani kertomaa WSOY 2001
Kalaretkieni Lappi WSOY 2004
Jopas sattui... Otava 2005
Ravustajan kirja Otava 2007
Kalmulta Korholaan Perhokalastajat ry 2012
Taimentarinoita README.FI OY 2013

Omien kirjojeni lisäksi olen saanut osallistua yhtenä kirjoittajista useaan eri julkaisuun, joista mainittakoon: