Jääskeläinen, Seppo

Seppo Jääskeläinen on ollut päätoimisena kirjailijana vuodesta 1984 lähtien. Hän oli myös Salpausselän kirjailijat r.y:n kunniajäsen. Seppo Jääskeläinen oli syntynyt 1939, ja hän siirtyi ajasta ikuisuuteen toukokuun 2014 alussa.

SURUVIESTI

Kirjailija Seppo Jääskeläinen kuoli yllättäen 6. toukokuuta vastaisena yönä lomamatkallaan Pärnussa. Kuolema tuli rauhallisesti nukkuessa.

Jääskeläinen oli syntynyt Helsingissä 24. toukokuuta 1939, joten hän oli kuollessaan melkein 75-vuotias.

Elämä kuljetteli Seppo Jääskeläistä jo pienestä pitäen. Perhe asui ensin Pitäjänmäellä ja lähti sieltä sotaa pakoon Karttulaan. Seuraava asuinpaikka oli Sortavala, jossa Vilho-isä toimi Helylän sotavankileirin virkamiehenä.

Näitä lapsuuden vaiheita Jääskeläinen piti tärkeinä kirjailijakehityksensä kannalta. Sotavankileirin tienoilla hän näki vainajia, sotilaita, vankeja. Hän keräili isompien poikien kanssa mielenkiintoisia esineitä, kiväärinpatruunoita, metalliromua, pulloja, luita ja muisteli karmeimpana löytönään tuolta ajalta saapasta, jonka sisällä oli vielä jalan jäänteet.

Kesäkuussa 1944, Kannaksen suurhyökkäyksen jälkeen, perhe lähti Kerimäelle ja sieltä muiden evakoiden mukana Heinäveden Varistaipaleelle. Kun vanhemmat erosivat, Seppo Jääskeläinen ja hänen Ahti-veljensä muuttivat isän äidin luo Sipoon Talmaan. Mummo kuoli pari vuotta myöhemmin ja Talmassa asunut täti otti pojat hoiviinsa. Pari vuotta veljekset asuivat myös isän luona Lapissa, Kolarin Sieppijärvellä.

Nuoruutensa Seppo Jääskeläinen vietti Helsingissä, kävi ammattikoulun metallilinjan ja meni jo 15-vuotiaana työelämään. Hän suoritti vapaaehtoisena Ilmavoimien Teknillisen koulun ja sitä seurasi asepalvelus Hämeen Lennostossa asepuolella.

Muutaman vuoden työssäolon jälkeen Jääskeläinen aloitti opinnot Helsingin Teknillisessä oppilaitoksessa ja valmistui koneteknikoksi vuonna 1965.

Lahteen Seppo Jääskeläinen muutti vuonna 1966 ja aloitti työnsä hitsauskonetehtaan suunnittelijana ja tuotannon ohjaajana.

Kirjoittaminen oli koko elämän ajan Jääskeläiselle tärkeää. Hänen esikoisteoksensa, näytelmä Valo on voittanut, ilmestyi vuonna 1989. Esikoisromaani Lakkoviikot ilmestyi 1994. Hänen kirjallisen tuotantonsa määrä on mittava: 14 romaania, pakinakokoelma, lyhytproosakokoelma, neljä näytelmää ja kolme tietokirjaa.

Kirjailijana Seppo Jääskeläinen oli eniten kiinnostunut yhteiskunnallisista ilmiöistä ja normipoikkeavista ihmistä. Jääskeläisen kirjojen sankarit ovat usein antisankareita. Hänen tuotantonsa ydin on selviytymistarinoissa.

Salpausselän kirjailijoihin Seppo Jääskeläinen liittyi vuonna 1985. Hän toimi yhdistyksen puheenjohtajana vuosina 1992-1995 ja oli kunniajäsen vuodesta 2004 alkaen. Hänet muistetaan myös hyvänä kouluttajana sekä innostavana ja lämminhenkisenä kannustajana muita kirjailijatovereita kohtaan.

Seppo Jääskeläisen perheeseen kuului avovaimo, kaksi aikuista poikaa ja pojanpoika.

Timo Sandberg

Salpausselän kirjailijat ry

-----------------------------------------------------------------------------

JULKAISTUT TEOKSET

Kotiseutukirja, pakinakokoelma Lahden kulmilta (2011).

Teos sisältää 90 juttua asiaa ja huumoria neljännesvuosisadan perspektiivillä arkipäivän näyttökulmasta.

Seppo Jääskeläinen, Lahden kulmilta, ISBN 978-952-5229-92-9, Jyväskylä 2011, 166 s.

Rikosromaani AAMULLA OLI TOISIN 2009 Myllylahti Suomussalmi (myös e-kirjana)

Lamaromaani KAIKKI PELISSÄ 2008 Myllylahti Suomussalmi

Valo on voittanut 1989 Näytelmä

Metsähiiren jouluateria Muistelmat

KIRJOITTAJAKOKEMUS

Julkaistuja lyhytjuttuja noin 400 eri lehtiin ja osallistumisia 22 eri antologiaan

PALKINNOT

useita eri sijoituksia monissa proosa- ja draamakilpailuissa (1986-96) sekä kuunnelmakilpailun neljäs sija (1985) ja 2. palkinto novellikilpailussa (2004).

LUOTTAMUSTOIMET KIRJAILIJAYHDISTYKSISSÄ

Johtokunnan jäsen Salpausselän kirjailijat ry 1988 – 1996, 2002 - 2006  Lahti

Puheenjohtaja Salpausselän kirjailijat ry 1992 – 1996 Lahti

Jäsen Suomen kirjailijayhdistysten neuvottelukunta 1997 – 1999 Helsinki

Johtokunnan jäsen Suomen Maakuntakirjailijat ry 2003 – 2006 + Olvi-raati 2003-2005

JÄSENYYDET KIRJAILIJAJÄRJESTÖISSÄ

Salpausselän kirjailijat ry (Kunniajäsen 2004) 1985 -  Lahti

Suomen Tietokirjailijat ry 1996 -   Helsinki

Suomen Maakuntakirjailijat ry  1998 -   Jyväskylä

Helsingin Kirjailijat ry 1999 - 2009 Helsinki

Suomen Kirjailijaliitto ry  1999 -  Helsinki

Lisätietoa Seppo Jääskeläisestä:

Sanojen aika -sivustolta

Sanojen aika on Helsingin kaupunginkirjaston ja Hämeenlinnan kaupunginkirjaston ylläpitämä tietokanta, joka esittelee suomalaisia nykykirjailijoita.