Laitinen, Anja

Anja Laitinen

Anja Laitinen on syntynyt Puumalassa  -  muuttanut Mikkelin ja Savonlinnan kautta Lahteen 2004.

Julkaisut:

Serpentiinitie

-  runoja, omakustanne 2006

Kaksikymmentä vuotta vertaistukea 2010

- Päijät-Hämeen Parkinsonyhdistyksen 20-vuotishistoriikki

Runoja antologioissa:

Vino pino 1998, Linnalan kansalaisopiston kirjoittajaryhmä

Vapaus nyt, Lahden runomaraton 2001, runot palkittu kunniamaininnalla

Taloni katon vei tuuli 2004, Kirjoittajayhdistys Akseli ry

Uunista ulos, Kirjoittajayhdistys Akseli ry 2008
- Antologia sai 2. palkinnon Päätalo-instituutin vuosittain järjestämässä omakustannekirjojen kilpailussa 2009

Sinisiä hetkiä, Lahden runomaraton 2009

Kunnes yhtenä iltana 2013, ryhmä 13 kirjoittajapiiri

Runoja julkaistu mm. Tai-teoksen Taite-lehdessä 2006.

Kirja-arvostelu Serpentiinitie-kirjasta

PARKINSON-LIITON JÄSENISTÖN KIRJOJA

Luomisvoiman tuloksia Jyväskylän kirjamessuilla
Arvioita Parkinson-liiton jäsenistön kirjoista

Serpentiinitiellä

Anja Laitinen, Serpentiinitie. Runoja. Jyväskylä 2006

Serpentiinitien kirjoittajalle ovat ihmisläheiset aiheet tärkeitä: asuinympäristö, luonto, avautuvat ja sulkeutuvat ovet elämän mahdollisuuksina, ristiriidat, elämän hyökyaallot ja vaikeat valinnat. “Elämä on kaislan varjo veden sylissä”, sanoo runoilija. On tehtävä vaikea valinta ennen tähtien sammumista. Joka päivä olemme valintojen edessä.

Jos valitset oikein, rakennat oman oven ja avaat sen tuuleen. Näin pääset kuuntelemaan vapautta, vapauden huutoa ja kuulet vihreän kohinan ja mahlan laavavirtoja metsän keväässä. Toisten rakentamista ovista kulkiessaan kulkija rajaa elämänsä yleisiin kehyksiin.

Anja Laitinen ammentaa kuvastonsa luonnosta ja arjen kauneudesta. Niukin muodoin runoilija saa sanotuksi paljon. Elämästä tulee vapauden ja pelon ristiaallokossa, valon ja pimeyden vaihtelussa Serpentiinitie. Lukijana jään kysymään, onko rakkaus jota ei jaeta, lainkaan rakkautta. Monia muitakin kysymyksiä Anja Laitisen mielen syvyyksiä luotaavat runot herättävät.

Suositan Serpentiinitietä jokaiselle ajattelevalle ja tuntevalle lukijalle. Myös valintojensa ja elämäntilanteensa kanssa kipuilevalle lukijalle kirjasta kumpuaa lohtua. Se sopii lahjakirjaksi ja kukkakimpuksi vierailulle mentäessä.

Marja-Leena Koppinen

Filosofian lisensiaatti Marja-Leena Koppinen on toiminut Jyväskylän yliopistossa suomen kielen ja kirjallisuuden didaktiikan lehtorina. Hän toimii edelleen täydennyskouluttajana ja vetää kirjoittaja- ja kirjallisuuspiirejä.