Heikki Kaaranen: Syöksykierre (julk. Mediapinta 2010)

Heikki Kaaranen

TEKSTINÄYTE:

Syöksykierre (julk. Mediapinta 2010)

[Aiemmin tapahtunut: Marko Saarnivaaran työpaikka All-In-One Oy on muuttunut nopeasti tehdyllä yrityskaupalla pörssiyhtiöksi. Sen kunniaksi työntekijät pääsivät aiemmin kotiin ja myyntiorganisaation käskettiin jäädä hiomaan strategiaa. Seuraavana aamuna yrityksen toimitilat ovat melkoisessa kunnossa...]

Assistentti katselee silmät pyöreinä Ketosen ja Vähälän sohvalla makaavaa, reilusti yli satakiloista ja epäsiistiä miehenkuvatusta.

— Herääks se?

— Ei herää, vastaan. — Ei ainakaan ennen puoltapäivää.

Minua ei huvita tehdä yhtään vaihdetta tai muutakaan tuloksellista. Käyn laittamassa tietokoneen käyntiin ja keittelen sen jälkeen kahvit. Laiskuuttani suunnittelen meneväni tupakalle saunaneukkarin yhteyteen rakennetulle terassille.

Avaan neuvotteluhuoneen oven ja olen oksentaa, kun vanhan viinan löyhkä iskee kasvoihini. Hajusta huolimatta tunkeudun huoneeseen ja melkein kompastun lattialla kieriskelevään tyhjään shampanjapulloon. Saunan pukuhuoneesta kuuluu pieru. Kurkistan sinne ja näen kaksi sammunutta myyjää nukkumassa lavereilla. Neuvotteluhuone on vähintään yhtä kamalassa kunnossa kuin muutkin tilat. Lattialla lojuvia pulloja väistellen luovin terassin ovelle ja menen tupakalle.

Laura Malmberg tulee töihin yhdeksältä ja saa itkupotkuraivarin. Laura rakastaa siisteyttä ja sitä, että asiat ovat paikallaan. Säälin naista, sillä tässä firmassa mikään ei ole kohdallaan, varsinkaan nyt.

Laura ottaa yhteen parin tuotannon palkkalistoilla olevan kaverin kanssa.

— Pakkohan täällä jotakin on tehdä, Laura parkuu. — Tää paikkahan on kuin sikala!

— Miks sä siitä meille avaudut? Myyjät täällä on sikailleet koko yön, vastaa tietokoneiden ohjelmistopäivityksiä tekevä kaveri. — Saavat kyllä saatana siivota sotkunsa.

Lopulta Laura luovuttaa ja tilaa siivousfirmasta pikapalvelun. Vähemmässä kuin tunnissa kolme virotarta on siivoamassa strategiapalaverin jälkiä.

Kahden aikoihin iltapäivällä olen tupakalla ja Tuomas Ketonen ilmestyy paikalle. Känni ei ole täysin hävinnyt, koska Tuomaksen vaimo on pestattu kuskiksi. Gerlander vääntäytyy vaikeasti ulos AMG-mersun takapenkiltä. All-In-One Oy:n myynnillinen tehokaksikko kävelee vaitonaisena ovelle ja menee sisään.

Työmotivaatio on kadonnut jonnekin. Selailen nettiä ja tutkin, mitä talousalan lehdet ovat kirjoittaneet pörssiyhtiö Black Hole Oy:n ostoksesta.

Kevyemmän sarjan lehdet siteeraavat sanasta sanaan Löfvikin ja Oikarisen puheita. Vähän paremmin asioista perillä olevat julkaisut esittävät avoimesti arveluja koko kaupasta ja sen onnistumisesta. Yksi tutkiva journalisti on tehnyt taustatyönsä kunnolla ja iskee luvut pöytään. Luen juttua kiinnostuneena.

Journalistin mukaan koko kauppa on mahdoton. Black Hole Oy:n varallisuus ei millään riitä suoraan yritysostoon. Tästä journalisti päättelee, että All-In-One Oy on ostettu velkarahalla. Pörssiyhtiön luottokelpoisuus ei kuitenkaan riitä julkisten rahalaitosten kannalta mihinkään.

Tämän jälkeen jutussa käydään läpi eri vaihtoehdot, mistä Black Hole Oy on voinut rahaa saada. Aivan viimeisenä journalisti pudottaa pommin esittelemällä skenaarion, jossa All-In-One Oy on rahoittanut oman ostamisensa lainaamalla tarvittavat varat Black Hole Oy:lle.

Jotenkin moinen kuvio olisi niin Ketosta, että se voisi olla totta. Sitä en ymmärrä, mitä tässä kuviossa kukin hyötyy, ellei pörssiin pääseminen ole ajatusten itseisarvo.

— Ai säkin luit sen artikkelin, Rahunen toteaa. — Et tupakalle lähtis?

— Lähdenhän minä, vastaan tuotantojohtajalle.

Tupakkapaikalla Rahunen imeskelee norttiaan kiivaaseen tahtiin. — Juttelin viime yönä Halmeen kanssa.

— Mitäs se?

— Toi toimittaja osui ihan oikeaan. Se meni just noin. Ketonen halus firman pörssiin ja Black Hole sai rahat yrityskauppaan täältä.

— En mä ymmärrä mitä järkee tossa on, sanon. — Ei kai firman kauppaaminen mikään itseisarvo ole?

Rahunen sytyttää toisen tupakan. — Ei firman kauppaaminen, mutta osakekauppa on. Et ole pörssikursseja vilkaissut?

— No en, vastaan. — Ne ei juurikaan kiinnosta.

— Halme sanoi, että jätkät meinaa vedättää Black Hole Oy:n kurssin ylös pohjamudista ja sitten myydä osakkeet pois.

Nyt tajuan. Rahoitussopimuksista saadut rahat, tai ne mitkä makeasta elämästä ovat jääneet, on laitettu poikimaan. Rahoitusyhtiö saa rahansa All-In-One Oy:n asiakkailta vähän kerrassaan ja kantaa samalla riskin. Ketonen ja kumppanit diilaavat eurot eteenpäin ja saavat voittonsa nostattamalla firman arvon pilviin. Pilvet eivät ole edes kovin korkealla, jos Black Hole Oy:n osakkeen arvo on joitakin senttejä. Siinä suuruusluokassa kymmenien senttien arvonnousu on jo iso juttu.