Koivu, Milla

Milla Koivu (s. 1974) on lahtelainen runoilija ja filosofian maisteri. Runouden ”moniottelijana” hän esiintyy, järjestää lavarunoustapahtumia sekä ohjaa lavarunouskursseja Harjulan kansalaisopistolla.

Koivu on julkaissut kaksi runokokoelmaa, joista ensimmäisen, Olet osa tarinaa (2014), yhteisprojektina valokuvaaja Mari Heikkilän kanssa. Toisen kokoelman, Kun kuori halkeaa (2022), on kuvittanut kuvataiteilija Auli Kokkonen. Teoksen läpi kulkee halkeamisen teema, joka vahvistaa mielikuvaa siitä, kuinka kuoren alta paljastuu aina enemmän kuin sen pinnalla näemme.

Koivun runot ovat tarinaa kertovaa proosarunoutta, mutta toisinaan myös välähdyksenomaisia tunnelmakuvia. Aihepiiri ammentuu päänsisäisestä, unenomaisesta maailmasta, josta hän maalaa tummanpuhuvia, runollisia maisemakuvia. Melankolisten sävyjen rinnalla näyttäytyy kuitenkin elämää ohjaava sisäinen voima. Runoissa piirtyy esiin rinnakkaistodellisuus, jossa alitajunta nostaa pintaan tarinoita unohduksen tuolta puolen.

Koivu on kehittänyt jo 2015 myös Runopilateksen, jossa pilatesharjoitukseen yhdistyy pieni runohetki. Runopilates on pysähtymistä kehon ja mielen tuntemusten äärelle. Se sopii kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista, rauhoittumista sekä kehon ja mielen yhteyden etsimistä liikkeen ja runouden keinoin.