TAPAHTUMIA 2017

Uutuuksien ilta Lahden pääkirjastossa

Salpausselän kirjailijat pääsi takaisin vanhaan ja tuttuun Uutuuksien illan pitopaikkaan, pääkirjaston auditorioon. Vuosi sitten pääkirjaston remontin takia jouduttiin siirtymään Harjulan Setlementin tiloihin.

Perinteinen kirjauutuuksien ilta oli keskiviikkona 22.11.2017.

Liki parikymmentä yhdistyksen kirjailijaa oli esittelemässä uutuusteoksiaan.

Kellokallena Uutuuksien illassa toimi johtokunnan jäsen Seppo Laine.

Kuvat: Vesa Teräs.

Runous

Tuula Hämäläinen: Parhaita päiviä ovat yöt, Sanasato.
Tuija Idänpirtti: Kuparisammalta kasvava kivi, Mediapinta.
Tuula Koivisto: Elämä on runoutta, omakustanne.
Anne Laine-Joensuu: Runoja antologiassa EnigG.ma.
Luovan kirjoittamisen ryhmä 13: Valohelmien tanssi.
Toim. Anneli Seppälä.
Raija Hautala esitteli Kaisa Kurjen runokirjan: Herätetty yö – Pahan prinsessan päiväkirja, Mediapinta.

Lastenkirjat

Marja Aho: Röyr! Pyydystäkää pitkäkynsi!
Myllylahti.
Anne Kotokorpi: Nallukan joulutarina, Nallukka.

Heidi Viherjuuren kirja: Hilja ja vihreän talon kesä (Kustannus-Mäkelä) esiteltiin myös, vaikka Heidi ei päässyt paikalle.

Tässä esittelyvuorossa Mila Teräs: Kettu ja värit, Karisto

Romaanit

Mila Teräs: Jäljet – romaani Helene Schjerfbeckistä, Karisto.

Juha Inovaara: Honkametsän huminaa, Myllylahti.

Aulis Piiroinen: Tummia pilviä, Kustannus HD.

Juha Inovaara: Honkametsän huminaa, Myllylahti.

Dekkarit

Timo Sandberg: Himon varjo, Karisto.
Eija Piekkari: Musta matkalaukku, Myllylahti.

Novellit:

Tero Seppänen: Syöksyvirtauksia, Stresa.

Salpausselän kirjailijat katsomassa Kaikki isäni hotellit -näytelmää

Salpausselän kirjailijat järjesti teatteriretken Lahden Vanhaan Jukoon lauantaina 30.9.2017. Yhdistyksen jäsenistä 20 nopeinta ilmoittautujaa pääsi nauttimaan John Irvingin romaaniin perustuvastasta näytelmästästä Kaikki isäni hotellit.

Salpausselän kirjailijoiden perinteinen runopiknik järjestettiin Pikku-Veskun rannassa sunnuntaina 20.8.2017.

Kokoonnuimme klo 14 Pikku-Veskulla, sillan läheisyydessä, vesiurkujen edessä. Yhdistys tarjosi pientä syötävää ja juotavaa, mutta halutessaan sai ottaan mukaan myös omia eväitä.

Piknikille tuotiin omia runoja tai pätkiä omasta proosasta. Myös toisten kirjoittamia tekstejä luettiin. Runopiknikille saattoi myös tulla vain kuuntelemaan muiden tekstejä ja juttelemaan toisten kanssa.

Kirjailijoitamme Runomaratonissa ja Kansainvälisessä kirjailijakokouksessa 16.-18.6. Lahdessa

Anna Ihamäki
Lealiisa Kivikari (Kuva v. 2012 Runopuulaakin, Lahden aluekarsinnasta)
Tuula Hämäläinen
Tuulikki Norrlin

Kirjallisuuden ystäviä hemmoteltiin Lahdessa 16.-18.6.2017, kun kaupungissa järjestettiin kaksi kirjallisuustapahtumaa: Kansainvälinen kirjailijakokous pe 16.6.- la 17.6. ja Runomaraton la 17.6.- su 18.6.

Salpausselän kirjailijoista Runomaratonin tapahtumissa mukana olivat Mila Teräs, Tuulikki Norrlin, Tuula Hämäläinen, Lealiisa Kivikari ja Anna Ihamäki. Kansainvälisen kirjailijakokouksen pääsihteeri / kotimaan sihteeri on Salpausselän kirjailijoiden johtokunnan uusi jäsen Riikka Palander.

Kansainvälinen kirjailijakokous oli pääosin Lahden Kansanopistossa (alustukset ja keskustelut), mutta myös pääkirjastossa (proosamatinea), ravintola Tirrassa (Open mic) ja Konserttitalossa Felix Krohn -salissa (kansainvälinen runoilta).

Runomaratonin tapahtumia oli pääkirjastossa (runotyöpajat), Petit St. Louis -myymälässä (japanilais-suomalainen runoinstallaatio), Sammonkatu 8:ssa (runojooga), ravintola Torvessa (runopuulaakin SM-karsintakisa), Kansantalossa (kirjailijaesiintymisiä, musiikkia, runovideokilpailun palkintojen jako, runovideokatselmus ja runovideotyöpaja) ja Ristinkirkossa (runo-ohjelmaa ja virsiä).

SALPAUSSELÄN KIRJAILIJOITA RUNOMARATONISSA

Lahden Runomaraton 2017 -kaupunkifestivaali järjestettiin 17. - 18.6. ja se juhlisti Lahden Runomaratonin 35-vuotista taivalta. Tänä vuonna festivaalin teema oli Hullunhieno Suomi?, ja se oli osa Suomi 100 -ohjelmaa. Suomalaista ohjelmaa rikastuttavat japanilainen runoilija Yuki Nagae ja tanssija Chikako Fujii.

Salpausselän kirjailijoista runomaratonin tapahtumissa mukana olivat Mila Teräs, Tuulikki Norrlin, Tuula Hämäläinen, Lealiisa Kivikari ja Anna Ihamäki.

LAUANTAI 17.6.
- Pääkirjaston kokoushuone Kaarnassa englanninkielinen runotyöpaja klo 13.30 – 15.30 / Anna Ihamäki.
- Ravintola Torvessa Runopuulaaki klo 20 SM-karsintakilpailu, jossa lavan lämmittäjä, nollarunoilija Lealiisa Kivikari

SUNNUNTAI 18.6. (Kansantalon Vaahterasali)
- n. klo 12:00 runoilija Tuula Hämäläinen. Hänen runokirjansa "Parhaita päiviä ovat yöt" ilmestyi huhtikuussa 2017 Sanasadon kustantamana. Hämäläinen on julkaissut myös vuonna 2012 omakustanteena runokokoelman "Minne nimi on tullut".

Tämän vuoden uutuutena Runomaratonin ohjelmistossa oli proosapaussit. Niissä vierailivat kirjailijat Mila Teräs ja Petri Tamminen.

- n. klo 12.30 Petri Tamminen, jota haastatteli Salpausselän kirjailijoiden entinen varapuheenjohtaja Tuulikki Norrlin. Tamminen kertoi oman versionsa Suomen historiasta tänä keväänä julkaistussa romaanissaan Suomen historia (Otava 2017).
- n. klo 15.20 Mila Teräs, jota haastatteli Marja Welin. Mila kertoi romaanistaan Jäljet, joka on lyyrinen muotokuva kansallistaiteilijastamme, taidemaalari Helene Schjerfbeckistä.

Tarkempi Runomaratonin ohjelma linkistä:

Kansainvälisen kirjailijakokouksen ohjelma:

Mila Teräs
Riikka Palander
Anne Leinonen. Kuva: Terhi Sinikorpi
Erkki Kiviniemi. Kuva: Sari Piipponen.

Kustantamisen eri muodot -koulutustilaisuus jäsenille

Yhdistyksen toukokuiseen koulutustilaisuuden vieraana oli kaksi mielenkiintoista kirja-alan tekijää: kirjailija, kustannustoimittaja Anne Leinonen ja kirjailija, kirjallisuuden sekatyöläinen Erkki Kiviniemi.

Tilaisuus pidettiin 13.5.2017 Wanhassa Herrassa (Laaksokatu 17, Lahti) klo 13.30–15.30.

Kouluttajat

Anne Leinonen (s. 1973) on kirjailija ja kustannustoimittaja, joka on kirjoittanut palkittuja novelleja, romaaneja ja kuunnelmia. Hän on kouluttanut kirjoittajia muun muassa Oriveden opistolla ja toiminut J.H. Erkon novellikilpailun palkintoraadissa. Hän myös vetää kotonaan Ristiinassa kirjoittajaleirejä.

Puheenvuorossaan "kirjailija monessa roolissa" Leinonen kertoi uudesta kirjailijuudesta ja osuuskuntamuotoisesta julkaisemisesta. Kustantamokenttä muuttuu, nimikkeiden määrä vähenee, ja yhä useampi kirjailija onkin koditon. Osuuskuntamuotoisessa kustantamisessa kirjailijat ottavat vallan ja vastuun omiin käsiinsä. Esimerkkinä oli Osuuskumma-kustannus, kirjailijoiden perustama kustantamo, joka julkaisee spekulatiivista fiktiota.

FM Erkki Kiviniemi (s. 1945) esitteli Kirjankustantamo Sanasadon kustannusmuotoa. Kiviniemi on kustantaja, kirjailija, kriitikko, kirjoittamisen opettaja ja kirjakauppias. Vuonna 1995 perustettu Sanasato Oy on julkaissut 20 vuodessa yli 200 teosta.

Kiviniemen omia teoksia ovat muun muassa Paljain jaloin, Uuno Kailaan elämään perustuva romaani, aforismiteokset Tietön tie ja Kumous sekä runomonologi Itseriittoinen viikko.

Kriitikkona pisimmän työn Kiviniemi on tehnyt Uudessa Suomessa. Hän on opettanut Tampereen yliopistossa, Tampereen ammattikorkeakoulussa ja Oriveden Opistossa.

Kiviniemi perusti Runokauppa Kattilan 2008 ja laajensi sen yhdessä Ville Hytösen kanssa Tulenkantajat-kirjakaupaksi, joka myytiin Kustannus Teokselle 2016. Nykyään Kiviniemi toimii Tulenkantajat-kirjakaupan ohjelmamestarina.

Mila Teräksestä yhdistyksen puheenjohtaja

Mila Teräs (edessä keskellä) valittiin yksimielisesti Salpausselän kirjailijoiden puheenjohtajaksi yhdistyksen vuosikokouksessa tiistaina 14.2.2017.

Viisi vuotta yhdistyksen puheenjohtajana ollut Timo Sandberg jätti puheenjohtajatehtävien lisäksi myös johtokunnan. Vuosikokous kutsui Sandbergin yhdistyksen kunniajäseneksi.

Johtokunnassa tapahtui myös muita henkilövaihdoksia, kun Eija Piekkari jäi pois johtokunnasta. Kaksi vapautunutta johtokuntapaikkaa valittiin täyttämään Riikka Palander (ei kuvassa) ja Seppo Laine (toinen rivi, vasemmalla).

Yhdistyksen varapuheenjohtajaksi nousi Marja Aho (eturivi, oikealla). Sihteerinä ja rahastonhoitajana jatkaa Merja Toivanen (takimmaisena). Arkistoijaksi valittiin uudelleen Anneli Seppälä (toinen rivi, oikealla) ja tiedotusvastaavana jatkaa Sirpa Papinaho (toinen rivi, keskellä). Myös Tuula Mai Salmelan (eturivi, vasemmalla) johtokunnan jäsenyys jatkuu.

Toiminnantarkastajissa ei tapahtunut henkilömuutoksia. Toiminnantarkastajina ovat Seppo Tähtinen, jonka varatoiminnantarkastajana on Sauli Hirvonen, ja Kari Kitunen, jonka varatoiminnantarkastajana on Anna Ihamäki.

Luovan kirjoittamisen ryhmä13, Salpausselän kirjailijat ja Lahden Laulajat -kuoro järjestivät Kalevalan päivän kunniaksi runo- ja laulutuokion sunnuntaina 26.2.17 klo 14 - 15.

Tuokiossa lahtelaiset runonkirjoittajat esittivät omiaan ja toistensa kirjoittamia runoja ja Lahden Laulajat maustoi tilaisuutta muutamalla kuorolaululla. Kuoroa johti musiikkipedagogi Minna Lamppu. Ohjelman koosti Anneli Seppälä.

Tapahtumapaikka: Lahden kaupungin pääkirjaston auditorio, Kirkkokatu 31, Lahti.