Lahden kirjamessut 2013

Salpausselän kirjailijat olivat mukana Lahden kirjamessuilla 2.-3.2.2013 Sibeliustalossa.

Yhdistyksen osastolla oli yhdistyksen kirjailijoita kertomassa kirjoistaan, mutta myös monet kirjailijoistamme olivat kirjamessulavalla esittelemässä kirjojaan, kuten dekkaristit, jotka tarjosivat kuulijoille Tuoretta lähimurhaa.

Sivun alaosassa Seppo Jääskeläisen puheenvuoro kirjamessuihin liittyen.

Kuvat: Tapio Tuomaala.

Runoilija Tuula Hämäläinen, jolta ilmestyi syksyllä runokirja Minne nimi on tullut.
Kartanoelämästä kertovan romaanisarjan kirjoittanut Aulis Piiroinen.
Yhdistyksen messuosastolla istumassa vas. Helena Moisio, Timo Sandberg (pj), Anneli Seppälä ja Tuulikki Norrlin (varapj).
Helena Moisio oli v. 2011 yhdistyksen järjestämässä, päijäthämäläisille kirjoittajille suunnatussa, huumorinovellikilpailussa jaetulla ykkössijalla, joka jaettiin kolmen kirjoittajan kesken.
Dekkaristi Eija Piekkari yhdistyksen osastolla.
Yhdistyksen messujärjestelyjä organisoinut yhdistyksen varapuheenjohtaja Tuulikki Norrlin.
Dekkaristit tarjosivat kuulijoille Tuoretta lähimurhaa kirjamessulavalla sunnuntaina.
Vas. Timo Sandberg, Eija Piekkari, Aimo Ojanen ja Aimo Salonen.
Vas. lastenkirjailija Mila Teräs, joka oli Topeliusehdokkaana 2012 kirjallaan Perhosen varjo. Eija Piekkari kirjoittaa nimikirjoitusta kirjaansa ja toinen dekkaristi Aimo Salonen seuraa tarkkana.
Yhdistyksen puheenjohtajalta Timo Sandbergilta julkistettiin messuilla rikosromaani Mustamäki, joka kertoo 1920-luvun Lahdesta. Sandberg oli myös Etelä-Suomen Sanomien Aukusti-kulttuuripalkintoehdokkaana 2012 lopussa.

Seppo Jääskeläisen puheenvuoro:

"Lahden kirjamessujen aikaan haluan palata menneisiin kirjailijavuosiin, luodata nykyisyyttä ja toivotella tulevaisuutta. Kirjoittamista olisi paljonkin, mutta keskityn alueellisen Salpausselän kirjailijat ry:n (SSK) panokseen kirjallisuuden tueksi tekijöitä unohtamatta. Yrittelen ulkomuistista.

SSK perustettiin 1968. Silloin yhdistys edusti ammattimaista kirjailijuutta. 1985 mukaan liitettiin harrastajaosto. Vuosituhansien vaihteen tienoilla 2000 yhdistettiin harrastajaosto ja ammattiosuus. Muuten toiminta olisi eriytynyt tai kuihtunut.

Pääsin mukaan vuonna 1985, varsinaisena jäsenenä jatkoin 1987, hoidin yhdistyksen arkistoa viisi vuotta, osallistuin luottamustoimiin johtokunnan jäsenenä eri jaksoina yhteensä toistakymmentä vuotta parin vuosikymmenen aikana sekä toimin yhdistyksen puheenjohtajana muutaman vuoden 1990-luvulla.

Menneiden vuosien varrella olen julkaissut eri ammattikustantajien kautta 15 kaunokirjallista ja kolme tietoteosta. Lisäksi olen osallistunut 22 kokoomateokseen. Kirjoja ennen muutamia näytelmiä.

SSK:n kurssitukset, vertaistuki ja yhdistyksen toiminta ovat kannustaneet. Vuosien varrella monia ammattimaisia jäseniä muutti pois tai kuolo korjasi. Tunsin olevani jossain vaiheessa ikään kuin yksin.

Nyt tilanne on ilokseni muuttunut ja kehittynyt hyvään suuntaan. Toiminta on vireää. Yhdistyksen voimavarana ovat sen jäsenet. Ammattikirjailijoita on monia, kun kriteeriksi lasketaan tuotteliaisuus ja Suomen kirjailijaliiton jäsenyys.

Meitä vanhempia tekijöitä ja enemmän tai vähemmän julkaisevia on lisäksi toinen mokoma. Harrastajista kohoaa tämän tästä uusia kykyjä. Olen puolestanne iloinen. Toivotan yhdistykselle, sen jäsenille sekä luottamus- ja toimihenkilöille parasta tulevaisuutta.

Alueen tietokirjailijat ovat oma lukunsa ja vaativat oman artikkelinsa."

Seppo Jääskeläinen, kirjailija, Lahti