TAPAHTUMIA 2011

Lyhyt kuvakooste vuoden 2011 monipuolisista tapahtumista. Lisää tapahtumista voi lukea kultakin tapahtumasivulta.

Helmikuun puolivälissä oli kirjamessut Lahden Sibeliustalossa. Messuilla avattiin päijäthämäläisille kirjoittajille tarkoitettu, yhdistyksen järjestämä huumorinovellikilpailu Riemu repeää.
Salpausselän kirjailijat oli heinäkuun alussa yhdessä Lahden Kirjamessujen ja Lahden kaupunginmuseon kanssa Sysmän kirjakyläpäivillä. Yhdistyksen kirjailijoista, jotka esiintyivät Sysmän kirjakyläpäivillä, kuvattiin videot yhdistyksen Youtube-kanavalle.
Salpausselän Kirjailijoiden kaikille ja kaikenikäisille Päijät-Hämeen alueen kirjoittajille järjestämä huumorinovellikilpailu “RIEMU REPEÄÄ!” voittajat julkistettiin Sysmän Kirjakyläpäivillä perjantaina 8.7.2011. Voittajakolmikko Etelä-Suomen Sanomien Ilkka Kuosmasen haastateltavana. Vasemmalla Teuvo Ruohoranta, nimimerkki Konrad Korppi, keskellä istumassa Helena Moisio, nimimerkki Kottaraenen ja oikealla Telle Talvitieva, nimimerkki Hulda.
Taidelauantaissa syyskuun alussa Salpausselän kirjailijat oli mukana monipuolisesti. Muun muassa Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka ja kadonneen jalkapallon arvoitus veti kaupungintalon puistoon erittäin suuren määrän innokkaita osanottajia: lapsia, nuoria ja aikuisiakin. Nuortenkirjailija Kalle Veirto oli kehitellyt hauskan ja havaintokykyä vaativan tehtäväradan kirjojensa hengessä.
Yhdistyksen kirjailijoita oli syyskun lopussa mukana Lahden viidennellätoista Ympäristöviikolla, johon yhdistyksen kirjailijat antoivat tekstejään käytettäväksi aamunavauksiksi Päijät-Hämeen alueen kouluille, päiväkoteihin ja palvelutaloihin. Kuvassa Helena Moison runo, joka innoitti heinolalaisia iltapäiväkerhon lapsia.
Nuoren Voiman Runovideokilpailussa marraskuussa Milja Kuoppala, Heikki Saure ja Sirpa Papinaho menestyivät hyvin. Kolmikko pääsi loppukilpailuun yhdeksän parhaan joukkoon, mutta ihan kärkikamppailuun he eivät lopulta kuitenkaan yltäneet. Kirjailija Heikki Sauren, oikealla, Kirjoituksia maasta -projektiin liittyvän samannimisen runovideon tekijät. Heikin vieressä runovideon koostanut Sirpa Papinaho ja hänen vierellään valokuvaaja Jari Härkönen, joka on valokuvannut Heikin keräämät paperinpalat Kirjoituksia maasta -projektiin.
Salpausselän kirjailijoiden v. 2011 ilmestyneet kirjat esiteltiin Lahden Pääkirjaston auditoriossa marraskuun lopussa. Tapio Tuomaala kertoo kirjastaan Luonnonmukaista Tuulikki Norrlinin haastattelussa