Ympäristöviikko 19.-25.9.2011

Helena Moison runot innoittivat heinolalaisia iltapäiväkerhon lapsia. Runoihin rakennetut taideteokset olivat näytteillä Heinolan terveyskeskuksen laboratorion odotustilassa.

Salpausselän kirjailijat oli mukana Lahden viidennellätoista Ympäristöviikolla, johon yhdistyksen kirjailijat antoivat tekstejään käytettäväksi aamunavauksiksi Päijät-Hämeen alueen kouluille, päiväkoteihin ja palvelutaloihin.

Kouluja ja päiväkoteja osallistui Ympäristöviikkoon pelkästään Lahdessa noin 25. Monet näistä osallistuivat muun muassa pitämällä ympäristöaiheisia aamunavauksia, joissa käytettiin kirjailijoidemme lähettämiä tekstejä tukena.

Myös kirjailijan saattoi tilata paikalle ja Valo-runokirjan kirjoittaja Eija Orpana olikin itse pitämässä eräässä palvelutalossa aamunavauksen.

Ympäristöviikkoon osallistuneet kirjailijat: Milja Kuoppala, Jarkko Laine, Anna-Liisa Lemmetty, Helena Moisio, Leea Mähönen, Alinen Nurminen, Saara Ojanen, Eija Orpana, Helka Peuhkuri ja Sirpa Papinaho.

Lausujat esittivät tekstejä

Päijät-Hämeen Lausujat vierailivat viikon aikana kuudessa paikassa, mukana
palvelutaloja, päiväkoteja ja yksi dementiaosasto. Heidän kokemuksensa
kiertueesta oli hyvä ja myös vierailukohteista on saatu hyvää palautetta. Lausujat käyttivät yhdistyksen jäsenten tekstejä esityksissään muiden tekstiensä lisäksi.

Herra Otsoni pääsi radioon

Lahden Nuorisoteatterin 13-15-vuotiaat järjestivät ympäristöviikolla, keskiviikkona, runokioskin, jossa "myivät" runoesityksiä. Valuuttana käytettiin hymyä. Ja yksi nuorisoteatterilaisista, Katja, kävi lukemassa Leea Mähösen runon Herra Otsoni -tekstin radioon, Lahden Radioon.

Lapset tekivät Helena Moision runoista taidetta

Heinolassa, Tommolan iltapäiväkerhon lapset tekivät ympäristöaiheisia taideteoksia Helena Moision lorujen/runojen pohjalta.

Lasten valmistamien teosten taidenäyttely pidettiin Heinolan terveyskeskuksen laboratorion odotustilassa.

Alla olevasta linkistä voit katsoa lisää kuvia mitä lapset saivat aikaiseksi.

PDF-tiedostoHeinolan labran teokset Helena Moision runojen perusteella.pdf (4.7 MB)
Ympäristöaiheinen taidenäyttely Heinolan terveyskeskuksen laboratorion odotustilassa.