Taidelauantai 3.9.2011

Taidelauantain Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka ja kadonneen jalkapallon arvoitus veti kaupungintalon puistoon erittäin suuren määrän innokkaita osanottajia: lapsia, nuoria ja aikuisiakin. Nuortenkirjailija Kalle Veirto, joka jakaa tehtäväpapereita osallistujille, oli kehitellyt hauskan ja havaintokykyä vaativan tehtäväradan kirjojensa hengessä. Ja kyllähän se jalkapallo löytyi, jos vaan osasi tarkkailla ympäristöä samalla, kun siirtyi vihjeiden perässä paikasta toiseen. Minä en sitä huomannut... Ryhmien vastauspapereita tuli yhteensä 70 ja kun ryhmässä oli vähintään kaksi henkilöä, osallistujamääräksi tulee ilahduttavan suuri luku, satakunta henkilöä. Palkintoina oli Kalle Veirron kirjoja ja lippuja Lahden Kirjamessuille 18.-19.2.2012 (Kuva ja teksti: Sirpa Papinaho)
Etelä-Suomen Sanomien kolumnistit Mila Teräs (vas. yhdistyksen jäsen) ja Helena Salakka kirjoittivat kolumneja ja keskustelivat yleisön kanssa kolumnien kirjoittamisesta Taidemuseossa.
Runoryhmä Sanaajat esitti klo 18-18.30 runojaan Taidemuseossa. Vas. Eeva Koivuranta, Anja Laitinen, Anna-Liisa Lemmetty ja Tuula Hämäläinen. Video esityksestä alla.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Salpausselän kirjailijat Taidelauantaissa 3.9.

Koko perheen Taidelauantai järjestettiin jälleen Lahden keskustassa syyskuun ensimmäisenä lauantaina. Tarjolla oli erittäin monipuolinen kattaus monenlaista taidetta ja kulttuurielämyksiä aamusta iltaan. Salpausselän kirjailijat oli myös mukana, mutta entisestä poikkeavalla ohjelmistolla.

Taidelauantain 3.9.2011 ohjelma - Salpausselän kirjailijat r.y.

Klo 10-12 Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka ja kadonneen jalkapallon arvoitus

Auta Etsivätoimisto Henkka & Kivimutkaa ratkaisemaan kadonneen jalkapallon pallon arvoitus! Kirjailija Kalle Veirto oli kirjoittanut hauskan tarinan ja suunnitellut noin viisi tehtävärastia sisältävän tehtäväradan, jossa osallistuja kulki Kallen kirjojen päähenkilöiden, Henkan ja Kivimutkan jäljillä etsimässä Radiomäen kentältä hukkaan lentänyttä jalkapalloa. Pallo on vyörynyt kaupungintalonpuistoon, mutta mihin? Lähtöpaikka oli kaupungintalon edustalla. Palkintoina oli Kalle Veirron kirjoja Kallen nimikirjoituksella sekä pääsylippuja Lahden kirjamessuille 18.-19.2.2012 Lahden Sibeliustalossa.

Kalle Veirrosta ja hänen kirjoistaan Kariston nettisivulla.

Klo 13-14 Suomalaisessa kirjakaupassa Salpausselän kirjailijoiden v. 2011 julkaiseet kirjailijat

Aleksanterinkadun Suomalaisessa Kirjakaupassa oli haastateltavana tuoreine kirjoineen yhdistyksen kirjailijat, jotka ovat tänä vuonna julkaisseet kirjan.

Haastattelussa ja kirjaesittelyissä mm.

Mila Teräs – Telma ja salaisuuksien saari;
Lealiisa KivikariMaria sytyttää tulen rannalle;
Heikki SaureMatka yli ymmärryksen sekä uunituoreen Kirjoituksia maasta -kirjan julkistustilaisuus ja haastattelussa myös Kirjoituksia maasta -kirjan kustantaja Leevi Lehto ntamo:sta;
Anuirmeli Sallamo-Lavi – Kleopatra (suomennos Stacy Schiffin teoksesta Cleopatra. A Life);
Eija PiekkariPako portin alta;
Aulis PiiroinenKartanoelämää (osa 1), Kartanon lapset (osa 2), osa 3 ilmestyy syksyllä 2011;
Seppo Jääskeläinen – Lahden kulmilta (pakinakokoelma, kotiseutukirja);
Timo SandbergKalman kokko, pokkariversio kirjasta Pirunpesä (2010);
Kalle VeirtoPelibunkkerin pojat, Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka ja kätketty lipas, Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka ja kauppakeskuksen kummitus, pokkariversio kirjasta Suuret sählymuistelmani (2002);
Niko Kauko - Runot II,
Luovan kirjoittamisen piiri Salasana - Maalattuja sanoja;
Tauno Tiusanen - Narutettu sukupolvi suomettumisen ilot ja murheet;
Antti Karisto, jolta ilmestyy 30.9.2011 Pekka Laaksosen kanssa kirjoitettu kirja Punapaidat. Kirja kertoo Salpausselän mäkimiesten maineikkaasta historiasta.

Pari-kolme kirjailijaa ei valitettavasti päässyt paikalle, mutta kirjat kuitenkin esiteltiin. Tilaisuuden juontajana oli Sirpa Papinaho, Salpausselän kirjailijoiden puheenjohtaja.

Klo 16.30-17.30 Taidemuseossa Naisten kolumniklinikka
Etelä-Suomen Sanomien kolumnistit Mila Teräs ja Helena Salakka kirjoittivat kolumneja ja keskustelivat yleisön kanssa kirjoittamisesta kello 17.00-17.30.

Mila Teräksestä Yhdistyksemme sivulla.

Klo 18-18.30 Taidemuseossa  Sanaajat sanovat näin
Salpausselän kirjailijoiden runoryhmä Sanaajat esitti runojaan

Heikki Sauren Kirjoituksia maasta –näyttely Kauppakeskus Trion ikkunassa
Kauppakeskus Trion näyteikkunassa Vapaudenkadulla viikkoa ennen Taidelauantaita ja viikko Taidelauantain jälkeen on nähtävänä Heikki Sauren Kirjoituksia maasta –näyttely.

Näyttely Trion näyteikkunassa on yksi osa Taidelauantain Kirjoituksia maasta –näyttelystä, jonka toinen osa on Studio Salokannel&Toivonen Ky:ssä, Rauhankatu 8, ”Desingner Streetillä”, jossa on esillä lisää Kirjoituksia maasta –valokuvia. Heikki Sauren Kirjoituksia Maasta runokokoelma-kuvaperformance jalkautui streetille teemalla: ”Muotoja sanoista”.

- Sirpa Papinaho -