TAPAHTUMIA 2014

Uutuuksien ilta ke 26.11.2014

Uutuuksien ilta kokosi perinteisesti Salpausselän kirjailijoiden kirjailijat esittelemään kuluneen vuoden aikana ilmestyneet teoksensa Lahden pääkirjaston auditoriossa. Paikalle oli saapunut reilut 60 paikallisista kirjailijoista kiinnostunutta kuulijaa.

Tilaisuudessa esiteltiin yhdistyksen kahdenkymmenen kirjailijan tänä vuonna ilmestyneet teokset.

Illan avasi yhdistyksen puheenjohtaja Timo Sandberg ja tilaisuuden juonsi yhdistyksen varapuheenjohtaja Tuulikki Norrlin.

Uutuuksien ilta alkoi klo 17.30 ja päättyi klo 19.15.

Salpausselän kirjailijoiden perinteinen Uutuuksien ilta Lahden pääkirjaston auditoriossa 26.11.2014.
Yhdistyksen puheenjohtaja Timo Sanderg avasi Uutuuksien illan. Varapuheenjohtaja Tuulikki Norrlin toimi tilaisuuden juontajana.
Elina Koskelainen ja Heikki Saure Perinnetaidot, Käsikirja kaikelle -kirjaansa esittelemässä (SKS).
Ina Ruokolainen kirjojensa kanssa. Pyöräilyopas - Kotiseutupöyräilyä Lahden seudulla (Lahden kaupunki ja Lahti Region) sekä Lia Gasbarran kanssa yhteistyössä tehty kirja Suomalaisia sieniruokia italialaisella otteella (Kustannusosakeyhtiö Nemo).
Päivi Rämö ja Hiljainen käsilaukku - Valitut pakinat (Omakustanne).
Kari Kitunen kertomassa näytelmistään Pirun kiinalainen juttu sekä Noitatohtori.
Eija Piekkari ja Hyytävä hyppy -dekkari (Myllylahti).
Timo Sandberg esitteli tänä vuonna ilmestyneen Kärpäsvaara-dekkarinsa. Hän kertoi myös viime vuonna ilmestyneestä historiallisesta Mustamäki-dekkaristaan, joka sai vuoden johtolankapalkinnon helmikuussa 2014. Sandberg on mukana novellillaan myös rikosnovellikirjassa Rikos - 7 rikostarinaa (Karisto).
Tuulikki Norrlin esitteli Tuula Mai Salmelan Lampi-dekkarin (ntamo).
Aimo Salonen kertomassa Suuri puhallus -dekkaristaan (Myllylahti).
Marja Aho esitteli HII-O-HOI! Aarre näkyvissä! -lastenromaaninsa (Myllylahti) ja WWW-Wilhelmiina Won Waak -lastenkirjansa (2011, Amino Kustannus).
Mila Teräs ja Finlandia Junior -ehdokkaana ollut Olga Orava ja metsän salaisuus -lastenkirja (Lasten Keskus). Mila kertoi myös tänä vuonna ilmestyneistä Telma ja taikojen talvi -lastenromaanistaan (Otava) sekä Harmaat enkelit -aikuistenromaanistaan (Karisto).
Tuulikki Norrlin esitteli Anne Kotokorven lastenkirjan Nallukka - Viides tarina (Kvaliti).
Kalle Veirto kertomassa nuortenkirjoistaan Kivimutka ja kadonnut luokka, Etsivätoimista Henkka & Kivimutka ja Sherlock Holmesin jalanjäljet sekä Säbätalvi (Karisto).
Alli Kantola esittelemässä Aino Partasen (vasemmalla) runokirjaa Tuulen puumerkki (Omakustanne).
Runoilija Aino Partanen Tuulen puumerkki -runokirjanssa kanssa.
Tuula Koivisto ja runokirjansa Hehkuva narsisti (Omakustanne).
Anneli Seppälä kertomassa toimittamastaan Luovan kirjoittamisen ryhmä 13:n runoantologiasta Katson suljettua ovea (Omakustanne).
Erkki Martikainen ja Paluu kotiin -romaani (Omakustanne).
Tuulikki Norrlin esitteli Seppo Siljanderin kirjan Risusavotta - kansanfilosofin maailmanparannusta vuodesta 1969-2014 (Omakustanne).
Kirsti Kaijan Tärveltyneet-romaanista (Mediapinta) saatiin myös Tuulikki Norrlinin esittely Uutuuksien illassa.
Antero Niemiseltä on ilmestynyt Nollatoleranssi-dekkari (BoD).

Kirjoittajien valmennuskurssi 9.11.2014

Salpausselän kirjailijoiden kurssi pidettiin sunnuntaina 9.11. 2014 klo 12 - 15 ravintola Wanhassa Herrassa, Laaksokatu 17, Lahti. Kouluttajana toimi kirjailija ja kirjoittamisen opettaja Taija Tuominen.

Kurssin aiheena olivat kirjoittamisprosessi ja palautteen vastaanotto, prosessin eri vaiheet, apuvälineet, tekstin viimeistely julkaisukuntoon ym. Tausta-aineistona Taija Tuomisen kirja: Minusta tulee kirjailija. Kirjaa oli myös myynnissä kurssipaikalla.

Puheenjohtaja Timo Sandberg toivotti kirjailija ja kirjoittamisen opettaja Taija Tuomisen tervetulleeksi. Salpausselän kirjailijoiden kurssi pidettiin sunnuntaina 9.11. 2014 klo 12 - 15 ravintola Wanhassa Herrassa, Laaksokatu 17, Lahti.
Kirjoittajien valmennuskurssille osallistui 20 innokasta Salpausselän kirjailijoiden kirjailijaa.
Taija Tuominen piti innostavan koulutustilaisuuden, jossa hän kertoi kirjoittamisen tekniikoista, tekstin tuottamisen alkuvaiheista tekstin viimeistelyyn, kirjoittamistyön esteistä, joita kirjoittaja itse luo ja kuinka päästä niistä eroon, kirjailijan blokista, kun tekstiä ei yhtäkkiä synnykään ja miten voittaa se, sekä kritiikin pyytämistä tekstille oikeassa vaiheessa oikeilta henkilöiltä ja kritiikin vastaanottamisesta. Hän myös antoi kurssilaisille pitkän listan erilaisista kirjoittamisen oppaista.
Kurssilaiset saivat tehdä myös pari lyhyttä mielenkiintoista kirjoitusharjoitusta.
Kurssilaisia kirjoittamistehtävässä.
Tilaisuudessa oli myös myytävänä Taija Tuomisen tuoretta kirjoittamisenopasta Minusta tulee kirjailija.
Kirjanostajia jonottamassa Taija Tuomisen kirjaa, joihin hän antoi myös nimikirjoituksensa.

Taija Tuominen

• palkittu kahdesti J.H. Erkon novellikilpailussa: vuonna 1990 hän sai kolmannen palkinnon ja vuonna 1992 voitti koko kilpailun.

• läpimurtoteos oli esikoisromaani Tiikerihai.

• toiminut Hämeessä kirjallisuuden läänintaiteilijana.

• palkittu Kirjailijayhdistysten Suunta-palkinnolla ja Hämeen taidepalkinnolla

• valittu vuonna 2012 vuoden kesäyliopisto-opettajaksi.

Runopiknik Pikku-Vesijärven puistossa 17.8.2014

Salpausselän kirjailijat järjesti Runopiknikin yhteistyössä Lahden Runomaratonin ja Päijät-Hämeen Lausujien kanssa sunnuntaina 17. elokuuta 2014 Pikku-Vesijärven puistossa. Tilaisuus alkoi kello 14.00, jolloin kokoonnuimme vanhan kesäteatterin vieressä olevan kioskin luona.

Tarjolla oli monipuolisia runo- ja musiikkiesityksiä, joista osa oli etukäteen sovittu. Tilaisuuden keskeisin ohjelma muodostui kuitenkin osanottajien runoista, joita tekijät itse esittivät.

Runopiknik oli osa Runomaratonia ja Runovideofestivaalia, jotka pidettiin la 16.- su 17.8.2014 Lahdessa.

Sää on suosinut tähänastisia Runopiknik-tilaisuuksia.
Yleisö on nauttinut auringosta, runoista, musiikista ja kauniista ympäristöstä.

Lahden kaupunginkirjaston sisääntuloaulassa oli jäsenten tuotantoa esittelevä näyttely 1.­-8.8.2104 teemalla "Tummuvat elokuun illat". Kirjat näyttelyyn oli otettu Salpausselän kirjailijoiden arkistosta. Näyttelyn pystytyksestä vastasi Anneli Seppälä.

Antoisa jäsenilta Piano­-paviljongissa 20.5.2014

Salpausselän kirjailijoiden jäsenilta tiistaina 20.5. onnistui hienosti. Se osoitti jälleen millaisia monipuolisia kirjailijoita yhdistyksen omista riveistä löytyy.

Tilaisuudessa kirjailijat Mila Teräs, Tuula Mai Salmela ja Jarkko Laine kertoivat omasta kirjoittamisestaan, työtavoistaan, tavoitteistaan ja julkaisukanavistaan. He osoittautuivat, paitsi tuotteliaiksi kirjailijoiksi, myös erinomaisiksi esiintyjiksi. Yleisö sai asiantuntevia, huumorilla säestettyjä neuvoja oman kirjoittamisensa tueksi ja julkaisukanavien löytämiseksi.

Tärkeä osuus tilaisuuden onnistumisessa oli juontajana toimineella Sirpa Papinaholla. Hän oli perehtynyt huolellisesti kunkin kirjailijan taustaan ja tuotantoon.

Myös yleisö osallistui aktiivisesti keskusteluun ja tämän tästä Piano-paviljongista kajahtanut naurunremakka säpsähdytti lähistön lokit lentoon.

- Timo Sandberg -

Kalevalan päivän runo- ja laulutuokio 23.2.2014

Jo lähes perinteeksi muodostunut Salpausselän kirjailijoiden ja Lahden Laulajien yhteistyössä järjestämä runo- ja laulutuokio Kalevalan päivän kunniaksi pidettiin Lahden pääkirjaston audiotoriossa sunnuntaina 23.2.2014 klo 14-15 melkein täpötäydelle salille.

Anneli Seppälä toivotti yleisön tervetulleeksi ja kertoi Kalevalan päivän päivämäärän historiaa, miksi päivämäärä on se kuin on: Elias Lönnrot päiväsi Vanhan Kalevalan esipuheen 28. helmikuuta 1835.
Ohjelman aloitti Lahden Laulajat johtajanaan Saara Silvennoinen lauluilla Lähtiessä laulamahan ja Kalevalainen vieraantervehdys.

Runoja lausuttiin viiden esittäjän voimin ja esittäjät vuorottelivat. Ensimmäisenä vuoroon astui Anna Ekman, joka aloitti Ketju-runollaan. Myöhemmin hän esitti runot: Rooli, Talo, Timantti, Tunnelmia, Sauvakävelyllä ja Sadonkorjuu.
Anneli Seppälä esitti runonsa: Antaisin, Kauan etsimme, Piilopirtissä, Polku, Hetki, Hiljaisuudessa, Tulepa ja Kesämansikat.
Jarmo Mäkeläinen lausui kahden runoilijan runoja. Raimo Luukkasen runot: Vasara, Työ elämäni, Nopeammin, kiihkeämmin ja Minun Lappini. Juha Sihvosen runot: Suomenlahti, Heijastus ja Syyslukukausi.
Helena Moisio esitti runonsa: Mennyt, En muista sekä Vahva ja vakaa.
Raimo Luukkasen runon Älä lausu esittivät Anneli Seppälä ja Jarmo Mäkeläinen yhdessä.
Ulla Kajala lavalla runoineen: Oivallus, En tiedä ja Eräs päivä se sitten tapahtui.
Runojen esittäjät kiittävät yleisöä, ja Anneli Seppälä pohtii, että kenties ensi vuonna tapaamme samassa paikassa samoissa merkeissä.
Tilaisuuden päättyminen on käsillä.
Kalevalan päivän runo- ja laulutuokion lopuksi Lahden Laulajat lauloi Saara Silvennoisen johtamana Jo Karjalan kunnailla sekä Oman kullan silmät.