TAPAHTUMIA 2016

Uutuuksien ilta 23.11.2016

Salpausselän kirjailijoiden Uutuuksien illan kirjailijat kirjoineen Harjula-keskuksessa poseeraamassa Etelä-Suomen Sanomien valokuvaajalle ennen Uutuuksien illan alkua.

Sohvalla istumassa: Liisa Paasikari-Salo (vas. käsinojan päällä), kirja "Kihlakengät tallella". Liisan vieressä istumassa Eeva Sollo, kirjat "WÄY arkirunoja rakkaudesta" ja "Sivujuonteena Parkinson". Eevan vieressä Ritva Soininen, kirjat "Kehräävä vaeltaja" ja "Kulkija vain". Ritvan vieressä Pirjo Pasuri (oik. käsinojan päällä), kirja "Koska sinä olet".

Seisomassa (vas.): Markku Koski, kirja "Elvis - ääni ja vimma". Aulis Piiroinen, kirja "Paluu kivelle". Mila Teräs, kirjat "Noitapeili" ja "Aurinkolinnut". Taustalla Tapani Tukiainen, kirja "Pedron tähti". Timo Sandberg, kirja "Murhakuja". Tuula Maija Vigman, kirjat "Valdo saa ystävä" ja "Kesyttäjä". Taustalla Anneli Seppälä, kirja "Yön aurinko", joka on antologia Luovan kirjoittamisen ryhmä 13:lta. Ja reunimmaisena oikealla Marja Aho, kirja "Huhuu! Kartanossa kummittelee!"

Kuvasta puuttuvat Aino Partanen, kirja "Liidulla seinään piirretty ovi", jonka esitteli Alli Kantola, ja Eija Piekkari, kirja "Tappava talo" sekä Eeva Koivuranta, kirja "Smaragdinvihreitä jälkikuvia", jotka esitteli Sirpa Papinaho.

Puolitoista tuntia kestäneessä Uutuuksien illassa saimme kuulla mielenkiintoisista kirjoista, puhuttelevista ja koskettavistakin tarinoista niiden takaa.

Salpausselän kirjailijoiden Uutuuksien ilta pidettiin keskiviikkona 23.11.2016 klo 17.30 Harjula-keskuksen Kesti-Salissa, Lahdessa.

Uutuuksien illassa esiteltiin yhdistyksen jäsenten vuoden 2016 aikana ilmestyneet kirjat. Kukin kirjailija esitteli kirjansa lyhyesti.

Tilaisuuden juontajana oli Sirpa Papinaho.

Uutuuksien illan esiintymisjärjestys

(Lue linkeistä lisää kirjailijoista ja kirjoista)

1. Markku Koski Elvis – ääni ja vimma, Like
2. Tapani Tukiainen Pedrontähti,  Enostone Kustannus
3. Aulis Piiroinen  Paluu kivelle, romaani, Kustannus HD
4. Pirjo Pasuri Koska sinä olet, romaani
5. Sandberg TimoMurhakuja, dekkari, Karisto
6. Eija Piekkari Tappavatalo, dekkari, Myllylahti

7. Mila Teräs

Noitapeili, saturomaani, Otava

Aurinkolinnut, kuvakirja, Karisto

8. Marja Aho Huhuu!Kartanossa kummittelee!,lastenkirja, Myllylahti

9. Tuula Maija Vigman

Valdo saa ystävän, lastenkirja, BoD

Kesyttäjä/ Bookhouse

10. Ritva Soininen

Kulkija vain, proosaa ja runoja, Imprimatur

Kehräävä vaeltaja, satukirja, Imprimatur

11. Aino Partanen  Liidulla seinään piirretty ovi, runokirja
12. Liisa Paasikari-SaloKihlakengät tallella
13. Luovan kirjoittamisen ryhmä 13

Yön aurinko, antologia, toim. Anneli Seppälä

14. Eeva Sollo

WÄY Runoja arkirakkaudesta, BoD

Sivujuonteena Parkinson,  BoD

15. Eeva KoivurantaSmaragdinvihreitä jälkikuvia, runokokoelma, omakustanne

Uutuuksien ilta pidettiin Harjula-keskuksessa, sen Kesti-Salissa.

Kustantaja ja käsikirjoitus, kurssi 12.11.2016

Salpausselän kirjailijoiden kurssi pidettiin lauantaina 12.11.2016 klo 12 – 14 ravintola Wanha Herrassa, Laaksokatu 17, Lahti.

• Millainen on hyvä kirja?

• Mitä vaatimuksia kustannustoimittaja asettaa kustannuskynnyksen ylittämiselle?

• Kirjailijan ja kustantajan yhteistyö

• Millaiset kirjat; genret, aiheet nyt vetävät?

• Kiinnostavaa tietoa myös jo julkaisseille kirjailijoille

Näistä asioista puhui kustannuspäällikkö ja kirjailija Niina With.

Päivän aikana tarjottiin kahvia/teetä ja pientä suolapalaa.

Kurssi oli Salpausselän kirjailijoiden jäsenille maksuton.

Niina With on Myllylahden kustannuspäällikkö. Siinä roolissa hän on ensisijaisesti lukija ja toisten tekstien arvioija.

Niina on myös kirjailija, joka on kirjoittanut monentyylistä kirjallisuutta.

Lähettäjä tuntematon on Niinan uusin kirja. Se on tiivistunnelmainen jännityskirja uhkasta, epäilyksistä, salaisuuksista ja perhe-elämän paineista.

Runopiknik Pikku-Vesijärvellä 20.8.2016

Salpausselän kirjailijoiden perinteinen Runopiknik järjestettiin lauantaina 20. elokuuta 2016, alkaen kello 14.00.

Pikku-Vesijärvelle suurten hopeapajujen alle, vesiurkujen lähelle kokoontui lähes parikymmentä runonlukijaa ja -kuulijaa.

Valitettavasti Runopiknik kesti vain puolisen tuntia, sillä läntiseltä taivaalta lipui Runopiknikin ylle uhkaavia ukkospilviä, jotka pakottivat lopettamaan tilaisuuden.

Toivotaan, että seuraavassa Runopiknikissä sää suosii.

Sää on suosinut Runopiknik-tilaisuuksia, paitsi tällä kertaa. Aikaisemmissa Runopiknikeissä yleisö on nauttinut auringosta, runoista, musiikista ja kauniista ympäristöstä.

Onnistunut jäsentilaisuus 12.5.2016

Salpausselän kirjailijoiden jäsenille tarkoitettu koulutus- ja keskustelutilaisuus pidettiin 12.5.2016. Sen teemana oli ympäristön merkitys kirjoittajalle.

Aluksi osanottajat tutustuivat Anneli Seppälän opastuksella Lahden sataman värikkääseen historiaan. Tämän jälkeen tilaisuutta jatkettiin Sibeliustalon saunakabinetissa. Alustajina olivat Sauli Hirvonen sekä Pasi Pekkola.

Sauli Hirvonen kertoi toimittamastaan Hollolan Lahti -lehdestä ja sen roolista kotiseututyössä. Kirjailija Pasi Pekkola puhui uusimmasta kirjastaan Lohikäärmeen värit. Hän painotti muun muassa perusteellista taustatyötä, eläytymistä aiheeseen ja tarkkojen yksityiskohtien merkitystä.

Alustusten jälkeen käytiin vilkas keskustelu. Puheenvuoroissa korostettiin, ettei ole tärkeää onko tarinan ympäristönä Lahti tai vaikka Kiina kuten Pekkolan romaanissa. Tärkeintä on että kirjailija saa ympäristön kuvattua uskottavasti ja elävästi. Todettiin että hänen on itse sukellettava tarinaan, jotta pystyy viemään siihen maailmaan myös lukijan.

- Timo Sandberg -

Pasi Pekkola
Sauli Hirvonen

Kalevalan päivän runo- ja laulutuokio 28.2.2016

Luovan kirjoittamisen ryhmä13, Salpausselän Kirjailijat r.y. ja Lahden Laulajat -kuoro järjestivät Kalevalan päivän kunniaksi perinteisen Kalevalan päivän runo- ja laulutuokion su 28.2.-16 klo 14-15 Lahden kaupunginkirjaston auditoriossa

Esiintyjinä oli lahtelaisia nykyajan sanantaitajia, jotka esittivät omia sekä toistensa runoja, ja Lahden Laulajat -kuoro, jota johtaa mus.pedagogi Minna Lamppu. Ohjelman koosti Anneli Seppälä.

Lahden Laulajat 75-vuotiskonsertissaan 21.11.2015
Juuri valittu johtokunta poseeraamassa lehdistötiedotetta varten kokouksen jälkeen Wanhan Herran ala-aulassa.

Sandberg jatkaa Salpausselän kirjailijoiden puheenjohtajana

Vain pieniä muutoksia tuli Salpausselän kirjailijoiden johtokuntaan yhdistyksen vuosikokouksessa 10.2.2016.

Timo Sandberg valittiin yksimielisesti jatkamaan Salpausselän kirjailijoiden puheenjohtajana (edessä keskellä).
Varapuheenjohtajaksi valittiin Mila Teräs (edessä oikealla).
Uutena jäsenenä johtokuntaan valittiin Marja Aho Tuulikki Norrlinin tilalle (takarivissä oikealla).

Muut edellisvuoden johtokunnan jäsenet valittiin uudelleen: (takarivi vasemmalta oikealle) Sirpa Papinaho (nettisivujen päivitys), Anneli Seppälä (arkistonhoitaja) ja Eija Piekkari. Tuula Mai Salmela (tiedotusvastaava) puuttuu kuvasta. Sihteerinä jatkaa Merja Toivanen (edessä vasemmalla).

Toiminnantarkastajissa tapahtui myös yksi muutos, kun toiseksi toiminnan tarkastajaksi valittiin Kari Kitunen pitkään yhdistyksen toiminnantarkastajana toimineen Pirjo Rankin tilalle. Kitusen varahenkilönä toimii Anna Ihamäki.

Toinen toiminnantarkastaja on Seppo Tähtinen ja hänen varahenkilönsä on Sauli Hirvonen.