Menovinkki: Monitaiteellinen Tuli&Savu-runoklubi Malskilla Lahdessa

3.12.2016

Runoyhdistys Nihil Interitin Lahden toimintaryhmä järjestää monitaiteellisen Tuli&Savu-runoklubin Lahdessa Yritys- ja kulttuurikeskus Malskilla (Päijänteenkatu 11-13) lauantaina 10.12. 2016 klo 17 lähtien.

Tilaisuudessa esiintyvät Jonimatti Joutsijärvi, Jorma Martikainen, Sanni Purhonen, Tuula Sipilä, Heikki Saure ja Set Häkkinen, joka esittää säveltämänsä, Lauri Viidan runoihin perustuvan Luonnos-laulumonologin. Tilaisuuden päättää FairTrad. -yhtyeen keikka.

Malski on historiallinen panimorakennus, joka on nyt saanut uuden elämän yritys- ja kulttuurikeskuksena. Tuli&Savu-runoklubi toteutetaan yhteistyössä Malskilla toimivan Ahjo-hankkeen kanssa ahjolaisten sisustamassa toimitilassa Malskin toisessa kerroksessa. Tuli&Savu-runoklubeja on tarkoitus järjestää Malskilla säännöllisesti jatkossakin.

Valtakunnallinen runoyhdistys Nihil Interit on vuonna 1993 perustettu kirjoittajien ja lukijoiden yhteisö, joka edistää suomalaisen runouden kirjoittamista, lukemista, esittämistä ja runoudesta keskustelemista. Se julkaisee Tuli&Savu-runouslehteä, järjestää Tuli&Savu-runoklubien lisäksi runokursseja ja lukupiirejä, jakaa vuosittain Nihil Interit -runouspalkinnot ja ylläpitää digitaalisen runouden sivustoa Nokturnoa, jota esittelee Lahden runoklubilla Nokturnon toimituksen jäsen Heikki Saure.

Tilaisuuden esiintyjät:

Jonimatti Joutsijärvi on monipuolisesti runouden, esseistiikan ja esitystaiteen parissa työskentelevä tekijä. Häneltä ovat ilmestyneet runokokoelmat Tule on minun nimeni (ntamo 2007), Aloitan alustaAlan laulaa (ntamo, 2010), Ohjattua kerhotoimintaa niille joiden sydämessä läikkyy (Poesia 2015) ja esseekokoelma Ei mikään itsessään (Sanasato 2010). Hän toimi Saaren Kartanon residenssin kutsutaiteilijana talvella 2014-15.

Jorma Martikainen on runoilija Lahden Möysästä. Häneltä on ilmestynyt kaksi runokokoelmaa: Möysäläisen kirjallisuuden seura (ntamo 2012) ja Mustlahden romantiikka (ntamo 2013).

Sanni Purhonen on vantaalainen runoilija, kriitikko ja toimittaja. Häneltä on ilmestynyt kaksi runokokoelmaa: Naara (Daimon 2010), Ihmiskoirat (Daimon 2014) ja kuunnelma. Hän on ollut mukana toteuttamassa taidenäyttelyä ja runovideota.

Heikki Saure on lahtelainen kirjailija ja monitaiteilija. Dadaistinen yhteisesitys FairTrad. -yhtyeen kanssa kumpuaa Kirjoituksia maasta -materiaalista. Kirjoituksia maasta perustuu maassa lojuneisiin paperinpalasiin ja muihin esineisiin, joissa on käsinkirjoitettua tekstiä, numeroita tai kuvioita.

Tuula Sipilä on helsinkiläinen runoilija ja viestintäammattilainen. Hän toimii Runoyhdistys Nihil Interitin varapuheenjohtajana ja tiedottajana. Sipilä on käynyt Kriittisen korkeakoulun kirjoittajakoulun 2014-16. Häneltä on ilmestynyt runokokoelma Biopsia (ntamo 2014).

Set Häkkinen on säveltänyt elokuussa 2016 ensi-iltansa saaneen Luonnos-laulumonologin, joka perustuu Lauri Viidan 1940-50- luvuilla kirjoittamiin runoihin. Se ilmestyy levynä 17.12.2016. Siinä soittaa Set Häkkisen lisäksi Tapio Miettinen. Set Häkkinen kuuluu myös FairTrad. -yhtyeeseen.

FairTrad. -yhtyeen musiikki on valloittava sekoitus progressiivista hypnofolkpoppia ja improvisoitua äänillä fiilistelyä. Yhtyeen omaleimaisen kokeileva tyyli ja erikoiset soittimet, kuten ukulelebasso ja saha sekä puupuhaltimet luovat yhtyeelle ominaisen iloisen tarttuvan tunnelman. Yhtyeessä soittavat Saku Knuuttila, Matleena Käppi, Set Häkkinen ja Valtteri Tuukkanen.

Lisätietoja:

Tuli&Savu-runoklubista