Salpausselän kirjailijat ry:n kannanotto koskien Kärpäsen, Launeen ja Mukkulan kirjastojen lakkauttamista (22.10.2014)

23.10.2014

Lähetetty Lahden kaupungin sivistyslautakunnalle, Lahden kaupunginvaltuustolle ja Lahden kaupunginhallitukselle sekä paikalliselle medialle.

Olemme seuranneet huolestuneina Lahden kaupungin päättäjien aikeita lakkauttaa lähikirjastoja. Hyvä lukutaito on edellytys tässä maailmassa pärjäämiselle. Kirjastoja sulkemalla ei kannusteta lapsia ja nuoria lukemaan, löytämään kirjallisuuden avulla uusia maailmoja ja uutta tietoa ja samalla kehittymään.

Allekirjoittaneilla on kokemuksia lähikirjastoista jo aivan lapsuudesta lähtien. Tuskin kenestäkään meistä olisi tullut innokasta lukijaa ja myöhemmin kirjailijaa, jollei kirjasto olisi ollut kävely- tai pyörämatkan päässä. Kirjastojen vetäminen pois lasten ja nuorten ulottuvilta on aikuisten välinpitämätön viesti, jonka mukaan lukeminen ei ole kovin tärkeää. Hyviä lukijoita ei synny ”puhdistamalla” kaupunki kirjastoista. Päättäjien viesti on karu: maailma on niiden, joilla on auto ja rahaa ostaa tarvitsemansa kirjat ja lehdet. Lapsista ja nuorista, köyhistä, liikuntarajoitteisista ja vanhuksista viis. Kaikilla ei ole mahdollisuutta liikkua tai varaa edes bussilippuun, jolla päästä pääkirjastoon. Myös suositun pääkirjaston palvelukyky tulee vähenemään tungoksen ja ruuhkan oloissa.

Kaupunki ilman lähikirjastojen kaltaisia yhteisiä olohuoneita on ankea ja surullinen. Pieniä kirjastoja lakkauttamalla tehdään lyhytnäköisiä ja paljolti vain kosmeettisia leikkauksia. Kirjasto on ainoita ilmaisia kulttuuripalveluja, joita meillä on vielä jäljellä. Kulttuurin vaikutus terveyteen, sosiaaliseen pääomaan ja hyvinvointiin on tutkimustenkin mukaan merkittävä. Tahtooko Lahti päättäjineen saada kirjastoja lakkauttamalla kulttuurivihamielisen maineen? Jyväskylä päätti vastikään säilyttää kaikki lähikirjastonsa. Nyt Lahden olisi aika ottaa siitä oppia. Lahti tarvitsee lukutaitoisia, empaattisia, itsenäisesti ajattelevia ja paremmin voivia kaupunkilaisia. Heitä syntyy lukijoista.

Lahden historiasta löytyy voimakasta kulttuuritahtoa. Jopa Lahden kylän palon kaltaisessa katastrofissa vuonna 1877 kirjat haluttiin pelastaa. Kirjastoa hoitanut kauppias K.V. Silfvenius onnistui viemään kirjat Kirkonmäelle turvaan ennen rakennuksen paloa. Kuka pelastaa kirjastomme nyt? Päättäjät: tehkää kaukokatseinen kulttuuriteko ja säilyttäkää lähikirjastot!

Salpausselän kirjailijat ry:n johtokunta

Timo Sandberg