19-vuotias nainen murhan uhrina Piekkarin uutuusromaanissa

25.3.2013

Eija Piekkari
(Kuva: Sirpa Papinaho)
Eija Piekkari (Kuva: Sirpa Papinaho)
Eija Piekkarin uutuuskirja, dekkari Risteys julkistettiin lauantaina 23.3.2013 Hollolassa, Soramäessä, ravintola Pirtissä.
Dekkaristi ja Salpausselän kirjailijoiden puheenjohtaja Timo Sandberg piti hyvän puheen dekkarin kirjoittamisesta kutsuvieraille Eija Piekkarin Risteys-dekkarin julkistustilaisuudessa.
Eija Piekkari kirjoittamassa nimikirjoituksia Risteys-dekkariinsa.

Pieni erimielisyys perjantai-illan viettotavasta ystävysten Jennan ja Nooran välillä saa Jennan suutahtamaan ja ryntäämään ovet paukkuen pimeään yöhön Hollolan rantatielle. 19-vuotias Jenna jää sille tielleen ja hänen ruumiinsa löytyy myöhemmin Hersala-Siikaniemen tien varresta Eija Piekkarin uusimmassa Risteys-jännitysromaanissa, joka on Piekkarin viides kirja.

Sairakkalassa asuva rikosylikonstaapeli Kristiina Elo saa jälleen ratkottavakseen rikoksen, joka on tällä kertaa raaka seksuaalirikos.

Piekkarin uutuuskirjassa liikutaan jälleen tutuissa paikallisissa maisemissa, Hollolassa ja Lahdessa,  muun muassa Renkomäessä. Synkkiä lisäsävyjä Krissen elämään tuo hänen entinen miesystävänsä Hannes Varjosuo, joka ryhtyy vainoamaan Krisseä, ja mies tuntuu jollain tapaa myös liittyvän Jennan murhaan.

Ylimielisyys voi sinetöidä kohtalon

Eija Piekkari kertoo kirjan idean lähteneen siitä, kun hän mietti, mikä olisi suurinta pahaa mitä hän pystyy kuvittelemaan. Pahinta on, kun lapselle tai nuorelle tehdään väkivaltaa. Hän ei myöskään halua kirjoittaa kirjoja, jossa lapset tai nuoret tekevät rikoksia.

- Olen ihmetellyt nuorten ylimielisyyttä ja tietämättömyyttä miten toisia ihmisiä kohdellaan ja kuinka nuoret kuvittelevat olevansa maailman valtiaita, Piekkari kertoo Risteys-kirjansa teemoista.

Ylimielisyys on kuin tökkisi nukkuvaa karhua. Pitää tietää mihin mikäkin johtaa. Hän sanoo hämmästelleensä kuinka itsekeskeisen henkilön kohdalla pahuus onnistuu.

- Kun tällaista henkilöä loukataan, hänen ylitseen ei kävellä.

Uusi kirja jo tekeillä

Eija Piekkarin kirjojen teemat tuntuvat siirtyvän ja jalostuvan aina seuraavaan uuteen kirjaan. Edellisessä kirjassaan Kylmä kättely hän käsitteli myös ylimielisyyttä, mitä seuraa, kun laukoo suustaan mitä sattuu välittämättä vastapuolen tunteista. Silloin murhattavaksi joutui iäkkäämpi nainen. Seuraavassa, kuudennessa kirjassa jatkuu tässä kirjassa alkanut nuorten elämän käsittely. Tuuliajolla oleville nuorille on hyvin luonnollista puhua Sossusta ja odottaa saavansa rahaa ensimmäiseksi sieltä. On työttömyyttä, taloudellisia ongelmia, media suoltaa pahuutta ja väkivaltaa, joka ruokkii lisää pahuutta, mutta silti jotkut nuoret ymmärtävät kasvaa ja osaavat ottaa vastuun elämästään; jotkut eivät, ja se on tie, joka vie ongelmiin.

Teksti ja kuvat: Sirpa Papinaho