Iltapäivän iloitteluja kalevalaiseen malliin

2.3.2011

Salpausselän Kirjailijat järjesti yhdessä Päijät-Hämeen Lausujien ja Lahden Laulajat -kuoron kanssa Kalevalan päivän kunniaksi runo- ja laulutuokion Lahden kaupunginkirjaston auditoriossa su 27.2.11.

Salpausselän Kirjailijat ry:n kunniajäsen Alli Kantola oli suunnitellut ohjelman yhtenäiseksi näytelmälliseksi kokonaisuudeksi. Kiitämme Alli Kantolaa tästä hienosta työstä!

Tuokio järjestettiin jo toisen kerran, ja viime vuotiseen tapaan tämäkin tuokio koostui runoista ja musiikista. Kirjailijat ja lausujat esittivät omia ja toistensa tekstejä, joissa kuului elämisen iloa ja surua, rakkautta, tuskaa ja syviä tunteita - niin kuin kuuluu koko elämäänkin. Viipurilaisten evakkojen perustama, ja edelleenkin hellästi karjalaisia juuriaan vaaliva, Lahden Laulajat -kuoro esitti kaihoisia lauluja Karjalan laulumailta kuoron johtajan, musiikinopettaja Marja Jäppisen johdolla.

Yleisöltä saimme runsaasti kiitosta erinomaisesti onnistuneesta tilaisuudesta. Hyvillä mielin siis matkaamme ensi vuoteen, jolloin mahdollisesti Kalevalan päivää vietetään jälleen samoissa merkeissä.

Runsaat kiitoksemme yleisölle ja kaikille tilaisuuteen osallistuneille taiteilijoille!

Aurinkoista kevättä ja kesän odotusta, ja ehkäpä tavataan taas vuoden päästä Kalevalan päivänä!

Anneli Seppälä

Lahden Laulajat -kuoro/varapj