Onnellista joulun aikaa ja alkavaa vuotta

8.12.2010

Alli Kantola Salpausselän kirjailijat r.y:n puheenjohtaja

Tämän vuoden päättyessä päätyy myös minun matkani Salpausselän kirjailijoitten kanssa. Kulunut vuosi on proosakirjallisuuden osalta valtakunnassa erinomainen. Sitä se on ollut myös Salpausselän kirjailijoilla.

Jokainen kritiikki kertoo kritisoijan ja yleensä lukija kyvystä nähdä omaa aikaansa laajempaa historiallista taustaa vasten. Kirja on julkinen puheenvuoro. Kritiikin ja palkintojärjestelmän tulisi nähdä puheenvuoron merkitys ajalle. Jos ne eivät sitä näe, ei niillä ole merkitystä.

Tämän ajan palkintojärjestelmä ja kritiikki osoittavat, että hyvinvoinnin ajassa tapa kirjoittaa on tärkeämpi kuin se, mitä kirjoittaja ajastaan näkee. Tärkeää näyttää olevan se että kirja naurattaa. Jos nauru ei samalla näytä tietä eteenpäin, se on tyhjännaurua.

Eturivin lahtelainen proosa on vahvasti kiinni aikansa näkemisessä ja soisin sen tätä näkemisensä kykyä rohkeasti kasvattavan.

Tämä aika tarvitsee rohkeita näkijöitä ja uskaliaita ilmaisijoita. Kirjoittaminen on yksinäistä työtä, siksi jokainen kirjoittaja tarvitsee muusaa, oivaltavaa esilukijaa.

Olen kiitollinen siitä, että olen saanut kulkea kanssanne nämä vuodet. Toivotan yhdistyksen kaikille jäsenille ryhmän merkityksen näkemistä: ei ole itseltä pois, minkä toisia ansiosta kannustaa. Tämän oivalluksen kautta kirjoittajaryhmä voi vahvistua ja auttaa jäseniään kasvamaan.

Onnellista joulun aikaa ja toimeliasta alkavaa vuotta!

Alli Kantola