Peuhkuri, Helka

Olen lahtelainen eläkeläinen. Tein pitkän työuran muutamien yritysten taloushallinnon tehtävissä, joissa toimin lähinnä luotonvalvojana ja kassapäällikkönä. Nyt eläkeaikana olen harrastanut kirjoittamisen lisäksi myös opiskelua.

Kirjoitin ylioppilaaksi Lahden yhteiskoulun aikuislukiosta v. 2018. Myöhemmin suoritin Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston kirjoittamisen perusopinnot/30 op.

Esikoiskirjani Silta kuin hento huuto - varjoisien vuosien päiväkirja (Momentum kirjat) ilmestyi syyskuussa 2023. Kirjan aihe on sairaus ja kuolema. Tyttäremme, Karita, menehtyi syöpään 46- vuotiaana, kahden vuoden kuluttua sairastumisestaan.

Aikomukseni tuolloin oli kirjoittaa lapsille 50-sivuinen vihkonen muistoksi äidistä. Monien vuosien jälkeen päiväkirjoista muotoutui kirja SILTA KUIN HENTO HUUTO. Nimi on otos omasta runostani SEN UNEN MUISTAN (kirjassa s.201).

Kirjani perusteella minut hyväksyttiin Suomen tietokirjailijat ry:n jäseneksi huhtikuussa 2024.

E-kirjaversio kirjasta on ilmestynyt elokuussa/2024.

Olen aiemmin ollut runoilla mukana monissa antologioissa. Vuonna 2003 sijoituin kolmanneksi Lahden Runomaratonin järjestämässä kansainvälisessä UNELMAT JA NAAMIOT -runokilpailussa.

Syöpä-lehden numeroon 3/2024, joka ilmestyy syyskuussa 2024, (levikki 87.000 kpl), on tehty juttu minusta kirjaani liittyen. Haastattelu ja kuvatietoja on printti- että digiversiossa. Printtilehti jaetaan 24.9.24, ja digiversio, jossa on pidempi haastattelu, on nähtävissä ja luettavissa jo edellisenä päivänä.