Haku Lahden alueen kirjoittajavalmennukseen on alkanut. Aloituskurssi Siikanimessä 8.-11.3.2012.
Salpausselän kirjailijoiden v. 2011 ilmestyneet kirjat esiteltiin Lahden Pääkirjaston auditoriossa tiistaina 29.11.2011.
Salpausselän kirjailijat oli mukana 19.-25.9.2011 Lahden viidennellätoista Ympäristöviikolla, johon yhdistyksen kirjailijat antoivat tekstejään käytettäväksi aamunavauksiksi Päijät-Hämeen alueen kouluille, päiväkoteihin ja palvelutaloihin.
Lahtelaiselta Aulis Piiroiselta on ilmestynyt Kartanoelämää -sarjassa jo kolmas osa. Kartanon naiset -kirjan julkistamistilaisuus pidetään Suomalaisessa Kirjakaupassa Aleksanterinkatu 17. Aiemmin sarjassa on ilmestynyt osat Kartanoelämää ja Kartanonlapset.
Uunituore kirja Lahden punapaidat esittelyssä Lahden Suomalaisessa kirjakaupassa (Aleksanterikatu 17). Kirjan ovat kirjoittaneet Antti Karisto ja Pekka Laaksonen. Lahden punapaidat kertoo Lahden Hiihtoseuran mäkimiesten tarinan.
Lukupiiri saa ihmiset kokoontumaan yhteen kirjojen äärelle. Monesti toisilleen ennestään tuntemattomat piiriläiset alkavat pian tuntea yhteenkuuluvuutta, kun muutamaan kertaan on päästy yhdessä ruotimaan tekstiä ja varsinkin sen herättämiä tunteita. Juodaan kahvia ja istutaan käsi poskella, välillä innostutaan väittelemäänkin. Miten sitten voi toimia lukupiiri, jolla ei ole tätä sosiaalista ulottuvuutta? Voiko verkossa oikeasti keskustella – kirjoistakin?
Pääkirjaston auditoriossa torstaina 13.10. klo 17.30 Anuirmeli Sallamo-Lavi ja Heikki Saure, ja maanantaina 17.10. klo 17.30 Tauno Tiusanen.
Tommolan koulun ja Lahden kirjamessujen Messua kirjoista -projektin ensimmäisenä kirjailijavieraana oli Jarkko Laine.
Tauno Tiusanen on entisen Neuvostoliiton ja kommunististen Itä-Euroopan maiden erityisasiantuntija ja hän on tuonut jo 1970-luvun lopulta julki kriittisiä havaintojaan Neuvostoliitosta ja Itäblokista. Toisinpuhujaa, Tauno Tiusasta, ei Suomessa aikanaan kuunneltu ja hänet on yritetty hiljentää, jopa tappouhkauksilla.
Salpausselän kirjailijat osallistuu Ympäristöviikkoon. Yhdistyksen kirjailijat ovat tarjonneet tekstejään Ympäristöviikolle ja tekstejä käytetään aamunavauksissa lahtelaisissa sekä ympäristökuntien päiväkodeissa, kouluissa ja palvelutaloissa.