Mikkanen, Raili

Kuva: Katja Tamminen

Olen ympäri Suomea asunut kirjallisuuden moniottelija. Heinolaan tulin paluumuuttajana 2019. Olin asunut täällä vuoden kolmevuotiaana. Myös Lahdessa olen majaillut vajaan vuoden tekstiilitehtaissa harjoittelijana ylioppilaaksi päästyäni. Ahtialan Lehmuksessa taas oli lapsuuteni mummola ja hyvin rakas isoäitini sekä lähes kaikki isänpuolen serkut. Pieniä vahvoja juuria tänne Päijät-Hämeeseen siis on.

Kirjailijan uraani yritin aloittaa jo kahdeksan vanhana. Kartanon Birgit neiti on jännittävä ja niin kaunis kertomus, kuten heti alusta huomaa: On kaunis kevätaamu linnut livertävät ja aurinko paistaa täydeltä terältä kauniiseen, pieneen alppikylään Norjassa. Kylässä on kaunis suuri kartano… En muista, sainko äidiltäni, maantiedon opettajalta huomautusta, vai ajatteliko hän sallivasti, että kirjailijat saavat kirjoittaa, mitä haluavat.

Aloitin tv-käsikirjoittajana. Kirjoja on tähän mennessä ilmestynyt noin 70. Kaksi olen kirjoittanut Niko-poikani kanssa ja kaksi kuuden kirjailijan yhteistyönä. Monessa kirjailijayhdistyksessä olen ollut toimijana, nyt Salpausselän kirjailijoissa ja jäsenenä olen edelleen Suomen kirjailijaliitossa, Suomen nuorisokirjailijoissa, Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat -yhdistyksessä ja Suomen radio- ja tv-selostajissa.

Silloin tällöin esiintyviä väitteitä kirjailijoiden keskinäisestä kateudesta ja eripurasta en tunnista ollenkaan. Päinvastoin, kirjailijapiirit ovat toisiaan kannustavia ja tarpeen tullen myös auttavia. Täällä tunnen olevani omassa ympäristössäni.