Runomaraton ja Kansainvälinen kirjailijakokous 16.-18.6. Lahdessa

23.5.2017

Anna Ihamäki pitää Pääkirjaston kokoushuone Kaarnassa englanninkielisen runotyöpajan la 17.6. klo 13.30 – 15.30
Runopuulaakin SM-karsintakilpailu on la 17.6. Ravintola Torvessa klo 20. Lavan lämmittäjäna, nollarunoilijana on Lealiisa Kivikari. (Kuva v. 2012 Runopuulaakin, Lahden aluekarsinnasta)
Runoilija Tuula Hämäläinen esiintyy su 18.6. noin klo 12 Kansantalon Vaahterasalissa.
Tuulikki Norrlin haastattelee su 18.6. noin klo 12.30 Petri Tammista Kansantalo Vaahterasalissa.
Mila Teräs on haastateltavana su 18.6. noin klo 15.20 Kansantalon Vaahterasalissa.
Riikka Palander on sekä Salpausselän kirjailijoiden johtokunnan jäsen että Kansainvälisen Kirjailijakokouksen pääsihteeri/kotimaan sihteeri.

Salpausselän kirjailijoista Runomaratonin tapahtumissa mukana ovat Mila Teräs, Tuulikki Norrlin, Tuula Hämäläinen, Lealiisa Kivikari ja Anna Ihamäki. Ja Kansainvälisen kirjailijakokouksen pääsihteeri / kotimaan sihteeri on Salpausselän kirjailijoiden johtokunnan uusi jäsen Riikka Palander.

Kirjallisuuden ystäviä hemmotellaan Lahdessa 16.-18.6. kun kaupungissa järjestetään kaksi kirjallisuustapahtumaa: Kansainvälinen kirjailijakokous pe 16.6.- la 17.6. ja Runomaraton la 17.6.- su 18.6.

Kansainvälinen kirjailijakokous on pääosin Lahden Kansanopistossa (alustukset ja keskustelut), mutta myös pääkirjastossa (proosamatinea), ravintola Tirrassa (Open mic) ja Konserttitalossa Felix Krohn -salissa (kansainvälinen runoilta). Kansainvälisen kirjailijakokouksen pääsihteeri / kotimaan sihteeri on Salpausselän kirjailijoiden johtokunnan uusi jäsen Riikka Palander.

Runomaratonin tapahtumia on pääkirjastossa (runotyöpajat), Petit St. Louis -myymälässä (japanilais-suomalainen runoinstallaatio), Sammonkatu 8:ssa (runojooga), ravintola Torvessa (runopuulaakin SM-karsintakisa), Kansantalossa (kirjailijaesiintymisiä, musiikkia, runovideokilpailun palkintojen jako, runovideokatselmus ja runovideotyöpaja) ja Ristinkirkossa (runo-ohjelmaa ja virsiä).

SALPAUSSELÄN KIRJAILIJOITA RUNOMARATONISSA

Lahden Runomaraton 2017 -kaupunkifestivaali järjestetään 17. - 18.6. ja se juhlistaa Lahden Runomaratonin 35-vuotista taivalta. Tänä vuonna festivaalin teema on Hullunhieno Suomi?, ja se on osa Suomi 100 -ohjelmaa. Suomalaista ohjelmaa rikastuttavat japanilainen runoilija Yuki Nagae ja tanssija Chikako Fujii.

Salpausselän kirjailijoista runomaratonin tapahtumissa mukana ovat Mila Teräs, Tuulikki Norrlin, Tuula Hämäläinen, Lealiisa Kivikari ja Anna Ihamäki.

LAUANTAI 17.6.
- Pääkirjaston kokoushuone Kaarnassa englanninkielinen runotyöpaja klo 13.30 – 15.30 / Anna Ihamäki.
- Ravintola Torvessa Runopuulaaki klo 20 SM-karsintakilpailu, jossa lavan lämmittäjä, nollarunoilija Lealiisa Kivikari

SUNNUNTAI 18.6. (Kansantalon Vaahterasali)
- n. klo 12:00 runoilija Tuula Hämäläinen. Hänen runokirjansa "Parhaita päiviä ovat yöt" ilmestyi huhtikuussa 2017 Sanasadon kustantamana. Hämäläinen on julkaissut myös vuonna 2012 omakustanteena runokokoelman "Minne nimi on tullut".

Tämän vuoden uutuutena Runomaratonin ohjelmistossa on proosapaussit. Niissä vierailevat kirjailijat Mila Teräs ja Petri Tamminen.

- n. klo 12.30 Petri Tamminen, jota haastattelee Salpausselän kirjailijoiden entinen varapuheenjohtaja Tuulikki Norrlin. Tamminen kertoo oman versionsa Suomen historiasta tänä keväänä julkaistussa romaanissaan Suomen historia (Otava 2017).
- n. klo 15.20 Mila Teräs, jota haastattelee Marja Welin. Mila kertoo romaanistaan Jäljet, joka on lyyrinen muotokuva kansallistaiteilijastamme, taidemaalari Helene Schjerfbeckistä.

Tarkempi Runomaratonin ohjelma linkistä: http://www.runomaraton.com/tapahtumat/runomaraton-2017/

Kansainvälinen kirjailijakokous:

- Sirpa -