Runoilijamme Tuula Hämäläinen Nihil Interin runokiertueella

3.5.2017

Runoilijoita kiertää 8.-13.5.2017 Turun, Rauman, Porin, Tampereen ja Lahden kautta Järvenpäähän ja pääkaupunkiseudulle. Tuli&Savu-klubi: Runoutta! on to 11.5. klo 19 Lahden Malski-keskuksessa, jossa esiintyy 5 runoilijaa ja yksi heistä on Tuula Hämäläinen.

Alla lainaus Nihil Interin tiedotteesta:

"Runoilijakiertue vie runoutta kouluihin osana Suomi 100 -juhlavuotta.

Pikkubussillinen runoilijoita kiertää 8.-13.5.2017 Turun, Rauman, Porin, Tampereen ja Lahden kautta Järvenpäähän ja pääkaupunkiseudulle. Runoyhdistys Nihil Interitin järjestämällä kiertueella runoilijat vierailevat ja esiintyvät alueen yläkouluissa. Viikon aikana runoilijoita voi kuulla myös iltaklubeilla.

Runoyhdistys Nihil Interit ei ole kiertuejärjestäjänä aloittelija, sillä ensimmäisen kerran runoilijakiertueita toteutettiin jo vuosina 1998, 1999 ja 2000. Silloinkin asialla oli runoilija, tietokirjailija Tommi Parkko, joka on toinen ensi vuonna 25 vuotta täyttävän runoyhdistyksen perustajista. Myös tällä kertaa Parkko istuu pikkubussin ratin takana.

- Tämänvuotinen kiertue on osa yhdistyksen RUNOUTTA! Kouluun|Kiertue|Kilpailu -hanketta, joka vie nykyrunoutta koululaisten ulottuville. Käynnissä on myös kirjoituskilpailu 8-luokkalaisille, josta löytyy lisätietoa hankkeen nettisivuilta runoutta.fi, Parkko kertoo.

Toinen vastaavanlainen kiertueviikko on tiedossa 11.-16. syyskuuta, jolloin bussi suuntaa Itä- ja Pohjois-Suomeen.

- Tarkoituksena on järjestää yhteensä 100 runokeikkaa noin neljässäkymmenessä koulussa ympäri maata. Ne voivat olla esiintymisiä vain yhdelle luokalle tai koko koululle, runouden esittelyä tai runoilijan työstä kertomista, työpajoja tai tietoiskuja, hän jatkaa.

Kiertueella ovat mukana runoilijat Merita Berg, Anja Erämaja, Janette Hannukainen, Harri Hertell, Irina Javne, Juha Jyrkäs, Mervi Kariniemi, AP Kivinen, Juho Kuusi, Emilia Lehtinen, Outi-Illuusia Lilja, Kalle Niinikangas, Katriina Ranne, Juha Rautio, Niina Rintala, Kimmo Räntilä, Mia Rönkä, Elsa Tölli ja Tuija Välipakka. Lisäksi iltaklubeilla esiintyy paikallisia runoilijoita.

Nihil Interitin RUNOUTTA!-hanke on osa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaohjelmaa. Se on saanut avustusta myös Antti ja Jenny Wihurin säätiöltä ja WSOY:n kirjasäätiöltä.

Runobussin aikataulu ja iltaklubit

8.5. Turku-bussi lähtee!

8.5. Rauma, Kunniavieras-klubi klo 19.00 Raumanlinnan kellarissa, Valtakatu 5.

9.5. Pori, Kunniavieras-klubi klo 19.00 Studio Hilkka, Valtakatu 22. Mukana Tommi Parkko, Merita Berg, Nina Rintala, Siiri Nevalainen, Kalle Niinikangas, Elsa Tölli, Harri Hertell, Mervi Kariniemi, Anja Erämaja ja Kimmo Räntilä.

10.5. Tampere, Sytytys-klubi#3: Runoutta -kiertue! klo 19.00 Ravintola Teatterikulma, Hallituskatu 19. Mukana Vesa Etelämäki, J.K.Ihalainen, Irina Javne, Mervi Kariniemi, Juho Kuusi, Tiina Lehikoinen, Emilia Lehtinen, Mikko Mankinen ja Mia Rönkä.

11.5. Lahti, Tuli&Savu-klubi:Runoutta! klo 19.00 Malski-keskus, Päijänteenkatu 9. Mukana Irina Javne, Juho Kuusi, Katriina Ranne, Tuija Välipakka ja Tuula Hämäläinen.

12.5. Järvenpää, Taidejamit Kallio-Kuninkalan kartano, Ristinummentie 6, Runojamit klo 21.30 alkaen. Mukana Juha Jyrkäs, AP Kivinen, Outi-Illuusia Lilja, Tommi Parkko, Juha Rautio, Kimmo Räntilä ja Tuija Välipakka.

Muutokset ohjelmassa mahdollisia

Lisätietoja kiertueesta: