Suruviesti

9.5.2014

Seppo Jääskeläinen

Kirjailija Seppo Jääskeläinen kuoli yllättäen 6. toukokuuta vastaisena yönä lomamatkallaan Pärnussa. Kuolema tuli rauhallisesti nukkuessa.

Jääskeläinen oli syntynyt Helsingissä 24. toukokuuta 1939, joten hän oli kuollessaan melkein 75-vuotias.

Elämä kuljetteli Seppo Jääskeläistä jo pienestä pitäen. Perhe asui ensin Pitäjänmäellä ja lähti sieltä sotaa pakoon Karttulaan. Seuraava asuinpaikka oli Sortavala, jossa Vilho-isä toimi Helylän sotavankileirin virkamiehenä.

Näitä lapsuuden vaiheita Jääskeläinen piti tärkeinä kirjailijakehityksensä kannalta. Sotavankileirin tienoilla hän näki vainajia, sotilaita, vankeja. Hän keräili isompien poikien kanssa mielenkiintoisia esineitä, kiväärinpatruunoita, metalliromua, pulloja, luita ja muisteli karmeimpana löytönään tuolta ajalta saapasta, jonka sisällä oli vielä jalan jäänteet.

Kesäkuussa 1944, Kannaksen suurhyökkäyksen jälkeen, perhe lähti Kerimäelle ja sieltä muiden evakoiden mukana Heinäveden Varistaipaleelle. Kun vanhemmat erosivat, Seppo Jääskeläinen ja hänen Ahti-veljensä muuttivat isän äidin luo Sipoon Talmaan. Mummo kuoli pari vuotta myöhemmin ja Talmassa asunut täti otti pojat hoiviinsa. Pari vuotta veljekset asuivat myös isän luona Lapissa, Kolarin Sieppijärvellä.

Nuoruutensa Seppo Jääskeläinen vietti Helsingissä, kävi ammattikoulun metallilinjan ja meni jo 15-vuotiaana työelämään. Hän suoritti vapaaehtoisena Ilmavoimien Teknillisen koulun ja sitä seurasi asepalvelus Hämeen Lennostossa asepuolella.

Muutaman vuoden työssäolon jälkeen Jääskeläinen aloitti opinnot Helsingin Teknillisessä oppilaitoksessa ja valmistui koneteknikoksi vuonna 1965.

Lahteen Seppo Jääskeläinen muutti vuonna 1966 ja aloitti työnsä hitsauskonetehtaan suunnittelijana ja tuotannon ohjaajana.

Kirjoittaminen oli koko elämän ajan Jääskeläiselle tärkeää. Hänen esikoisteoksensa, näytelmä Valo on voittanut, ilmestyi vuonna 1989. Esikoisromaani Lakkoviikot ilmestyi 1994. Hänen kirjallisen tuotantonsa määrä on mittava: 14 romaania, pakinakokoelma, lyhytproosakokoelma, neljä näytelmää ja kolme tietokirjaa.

Kirjailijana Seppo Jääskeläinen oli eniten kiinnostunut yhteiskunnallisista ilmiöistä ja normipoikkeavista ihmistä. Jääskeläisen kirjojen sankarit ovat usein antisankareita. Hänen tuotantonsa ydin on selviytymistarinoissa.

Salpausselän kirjailijoihin Seppo Jääskeläinen liittyi vuonna 1985. Hän toimi yhdistyksen puheenjohtajana vuosina 1992-1995 ja oli kunniajäsen vuodesta 2004 alkaen. Hänet muistetaan myös hyvänä kouluttajana sekä innostavana ja lämminhenkisenä kannustajana muita kirjailijatovereita kohtaan.

Seppo Jääskeläisen perheeseen kuului avovaimo, kaksi aikuista poikaa ja pojanpoika.

Timo Sandberg

Salpausselän kirjailijat ry