Mila Teräs Anni Polva -ehdokkaana

22.11.2013

Anni Polva -tunnustuspalkinnosta kilpailee tänä vuonna viisi kirjailijaa ja Salpausselän kirjailijoiden Mila Teräs on yksi heistä Telma-lastenkirjallaan.

Lounais-Suomen Kirjailijoiden tiedote:

ANNI POLVA -KILPAILUN VOITTAJAEHDOKKAAT VALITTU

Lounais-Suomen Kirjailijoiden jakamasta Anni Polva -tunnustuspalkinnosta kilpailee tänä vuonna viisi kirjailijaa.

J.S. Meresmaa: Mifongin perintö (Karisto)

Timo Parvela: Ella ja kaverit menevät metsään (Tammi)

Veera Salmi: Puluboin ja Ponin loisketiivis kirja (Otava)

Mila Teräs: Telma ja Kuiskausten koulu (Otava)

Netta Walldén: Ruben ja Ratikkaralli (WSOY)

Anni Polva -tunnustuspalkinto jaetaan joka toinen vuosi parhaalle lasten- tai nuorten sarjakirjalle. Voittaja julkistetaan Turun pääkirjaston tilaisuudessa 3.12. klo 13.

Ansiokkaita sarjakirjoja julkaistaan ja luetaan Suomessa paljon. Tarjonta oli jälleen laadukasta ja runsasta. Raati halusi tänä vuonna nostaa esiin myös sarjakirjojen monipuolisuutta: niitä löytyy niin vasta lukemaan oppineille kuin jo peruskouluaan päättäville – ja miksei vanhemmillekin.

Varsinaisessa raadissa istuivat tällä kertaa Roope Lipasti sekä Pirjo-Riitta Tähti-Wahl Lounais-Suomen Kirjailijoista, äidinkielen opettaja Anja Viranko sekä koululainen Vilma Meriö. Raadin ulkojäsenenä työhön osallistui myös koululainen Olga Lipasti.

Ensimmäinen Anni Polva -palkinto jaettiin vuonna 2007 ja sen sai Jukka Parkkinen. Vuonna 2011 palkinnon sai Anneli Kanto Huippuvalmentaja-teoksesta tai tarkemmin Futistyttö-sarjasta (Karisto)

Lyhyesti ehdokkaista:

J.S. Meresmaa: Mifonki-sarja

J.S. Meresmaan (s. 1983) Mifonki-sarja on lyhyessä ajassa saavuttanut vankkumattoman ihailijajoukon. Fantasiakirjallisuuden genreen mukavan omaleimaisesti ja kuitenkin tutusti solahtava tarina on koukuttava ja kiinnostava vanhemmallekin lukijalle. Hallittu kerronta ja hyvä kieli tekevät lukemisesta nautittavaa.

Timo Parvela: Ella-kirjat

Timo Parvelan (s. 1964) Ella-sarja on edennyt jo 20. osaansa, mutta aina vain Ella jaksaa käydä toista luokkaa ja naurattaa kaikenikäisiä lukijoita. Uusimmassa Ella ja kaverit menevät metsään - Parvelan huumori on pakotonta ja pulppuavaa, koulumaailman tilanteista kumpuavaa. Tällä kertaa ollaan tekemisissä ympäristönsuojelun kanssa, mutta pohjalla ovat nytkin pienet, arkiset tapahtumat, joita Ellan silmin on riemukasta seurata.

Veera Salmi: Puluboi-kirjat

Veera Salmen (s. 1976) helvottoman hauska kilja Puluboista ja Ponista saa jatkoa loisketiiviistä kirjasta. Edelleen ollaan naulunpylskähdysten äälellä. Toisaalta Ponin kautta käsitellään myös vakavampia teemoja liittyen vaikkapa vanhemmuuteen. Käsi kädessä tarinan kanssa käy kuvitus sekä typografia.

Mila Teräs: Telma-sarja

Mila Teräksen (s.1975) Telma-sarja on edennyt kolmanteen osaan – tällä kertaa seikkaillaan Kuiskausten koulussa. Ekaluokkalainen päähenkilö kertoo ehkä lukijoista, joille kirja ensisijaisesti on kirjoitettu, mutta Teräs onnistuu kirjoittamaan samalla kaikenikäisille. Telman maailma on jännittävä ja kummalla tavalla vähän erilainen. Kirjassa käsitellään suuria kavereihin ja kaveriporukoista sulkemiseen liittyviä teemoja.

Netta Walldén: Ruben-sarja

Netta Walldénin (s.1973) Ruben-sarja on edennyt jo kolmanteen osaansa. Ratikkarallissa ollaan tutussa Saarnilaaksossa – tällä kertaa etsitään Rubenin kadonnutta isää sekä ihmetellään rouva Mallamudin kirjoja pursuavaa taloa. Ruben-sarja sekoittaa ansiokkaasti dekkarin ja sadun piirteitä. Walldénin rikas henkilögalleria ja kaunis kieli tekevät lukukokemuksesta jännittävän ja kutkuttavan.

Lisätietoja: Roope Lipasti, Lounais-Suomen Kirjailijat, 041 515 9 601