Lahden Kirjamessut pidetty

4.2.2013

Lahden Kirjamessut olivat la 2.2. - su 3.2.2013 Sibeliustalossa. Monia yhdistyksen kirjailijoita oli lavalla esittelemässä kirjojaan. Yhdistyksen messupöydän löysi Metsähallista parvelle menevien portaiden juuresta.

Alla Kirjamessujen ohjelma poimittuna Lahden Kirjamessujen nettisivulta:

LAUANTAI 2.2. KLO 10-17

Lahti Kaupunkiopas / Annika Ardin, Sirpa Papinaho, Terhi Pietiläinen
Uusi Lahti Kaupunkiopas kertoo mihin kannattaa mennä Lahdessa

Talo Kalliosaarella / Lealiisa Kivikari, julkistus
Lealiisa Kivikarin toinen runokija Talo Kalliosaarella ilmestyy Lahden Kirjamessuilla.
Pohjoinen luonto kantaa pimeän, hämärän ja valon vaihtelut, mutta löytääkö ihminen vielä sisäisen rytminsä luonnon valonvaihtelun tavoin? Talo Kalliosaarella on kuin ajaton ja hämärä tila, jossa ihminen voi tutkiskella itseään ja maailmaa ilman valossa olemisen pakkoa. Lukija saa kääntyä kohti omaa sisäavaruuttaan ja oivaltaa mittakaavan vaihtelun: kun katsoo ihmisen solukkoa mikroskoopilla se näyttää samalta kuin Nasan ottamat valokuvat ulkoavaruudesta. Runojen pimeä ja hämärä vertautuvat hiljaisuuteen ja ajattomuuteen, joissa olemista määrittävät numeraalit menettävät merkityksensä.
Möysäläisen kirjallisuuden seura / Jorma Martikainen, julkistus

Lahden uusi Runopuulaaki
Runopuulaaki on tänä vuonna kaksiosainen runomittelö, jonka pohjalta selviää Lahden alueen edustaja Kuopiossa toukokuussa pidettävään Runopuulaakin SM-kilpailuun. Ensimmäinen osa 30.1. klo 19 Möysän  Essolla. Ja toinen osa lauantaina Lahden Kirjamessuilla klo 12.00-13.00.
Järjestäjät:
LahtiSoundsPoetry www.lahtisoundspoetry.blogspot.fi
Möysän Esso www.moysa.fi
Lahden kirjamessut www.lahdenkirjamessut.fi

Lahtelainen nykyessee - onko sitä?
Panelissa: professori Antti Karisto, suomentaja Jukka Mallinen, HS:n toimittaja Ilkka Malmberg, joita lietsoo keskusteluun historiantutkija Veli-Pekka Leppänen.

Mustamäki / Timo Sandberg, julkistus
Vetävä historiallinen rikosromaani genren taitajalta.
Uskottava ajankuva, sävähdyttävä rikosjuoni.
1920 -luvun rajusti kahtia jakautunut kansa, joka yrittää jatkaa elämäänsä sodan muistot seuranaan
Iloa ja unohdusta haetaan pirtusta ja rehevistä jutuista, tarina vilisee toinen toistaan värikkäämpiä tyyppejä suutarista saunottajaan!

Untuvikot / Marija Vantti ja esikoiskirjailijoita
Untuvikkokirjailijat kertovat kirjoittajavaiheistaan vuosina 2008-2012 esikoiskirjailijavalmennuksesta.

Tauluista runoja / Solja Järvenpää ja Riikka Vartiainen
Runoilijat ovat tehneet etukäteen valituista tauluista runot. Lavalla ovat runoilijat ja taulut. Runoja on lausumassa ja tauluja on seuraavien taiteilijoiden teoksista:
Anna-Liisa Lemmetty, Tiina Vaahteran teoksesta
Christina Kaila, Tiina Tanskasen teoksesta
Kasper Salonen, Vesa-Antti Puumalaisen teoksesta
Visa Tikka, Tommi Hämäläisen teoksesta
Lasse Hauerwaas, Ville-Veikko Viikilän teoksesta

Lähitori Puusepän Verstaassa:
Mäti- helmiä lautasella
 / Janne Tarmio & Sami Tallberg
Luento ja maistelua

Sarjakuvia Haapa kabinetissa
Lahden Kansanopiston sarjakuva - ja animaatiolinjan opiskelijat piirtävät yleisön avustuksella klassikkotarinoita sarjakuviksi ja kasaavat ruoka-aiheisia pienkustanteita. Mukana opiskelijat:
Melissa Holm, Ida Juva, Nelli Järvi, Elina Meriläinen, Inari Soinila, Jenni Tamminen, Maarit Töyssy ja Iida Vanhanen

SUNNUNTAI 3.2. KLO 10-16

Tuoretta lähimurhaa tarjolla / Eija Piekkari, Timo Sandberg, Aimo Salonen ja Aimo Ojanen

Maailman ihanin tyttö / Miina Savolainen

Konkari ja noviisi / Ella Laurikkala ja Lasse Lehtinen
Rullakatu:
Olen vanki 16/1989. Sain kuuden vuoden tuomion tapon yrityksestä ja ensikertalaisena selvisin kärsimällä rangaistuksestani puolet. Vapaudun huomenna, 12. päivänä joulukuuta 1991

Lähikirjasto alueensa asukkaiden olohuoneena ja toimintakeskuksena
Millaista toimintaa Lahden lähikirjastoissa on tällä hetkellä? Mitä on toiveissa ja suunnitelmissa?

---------------------------

Tapahtuma-arkisto -sivulla kuvakooste Kirjamessuilta.
Kuvat: Tapio Tuomaala.

Liitteet