LUKUPIIRI ILMAN KAHVINJUONTIA

10.10.2011

Lukupiiri saa ihmiset kokoontumaan yhteen kirjojen äärelle. Monesti toisilleen ennestään tuntemattomat piiriläiset alkavat pian tuntea yhteenkuuluvuutta, kun muutamaan kertaan on päästy yhdessä ruotimaan tekstiä ja varsinkin sen herättämiä tunteita. Juodaan kahvia ja istutaan käsi poskella, välillä innostutaan väittelemäänkin. Miten sitten voi toimia lukupiiri, jolla ei ole tätä sosiaalista ulottuvuutta? Voiko verkossa oikeasti keskustella – kirjoistakin?

Etelä-Suomen Sanomien verkkolukupiiri käynnistyi viime helmikuussa, Lahden kirjamessujen aikaan. Siitä lähtien siellä on käsitelty joka kuukausi uutta kirjaa ja vaihdettu ajatuksia muistakin aiheista. Lukupiiri toimii blogimuodossa, mahdollisimman yksinkertaisessa verkkoympäristössä. Osallistujan ei tarvitse erikseen rekisteröityä minnekään, vaan riittää, että antaa sähköpostiosoitteensa (joka tulee vain blogin ylläpitäjien tietoon). Kommenttinsa voi mainiosti jättää nimimerkillä. Toki myös omalla nimellään voi kirjoittaa, kuten on tehnyt esimerkiksi aktiivinen yhdistyksemme jäsen Seppo Jääskeläinen.

Nyt marraskuussa verkkolukupiirin luettavana on oman kirjailijamme ja yhdistyksen johtokunnan jäsenen Timo Sandbergin uusin rikosromaani Kalmankokko. Se sijoittuu Lahteen, joten varsinkin meidän täkäläisten on helppo kulkea tapahtumien mukana tuttuja katuja ja rantoja. Lukekaapa tuo mainio dekkari ja tulkaa sitten vaihtamaan ajatuksia lukupiiriin osoitteessa: http://blogit.ess.fi/lukupiiri/

Lukupiiriblogissa on ollut hiljaista, erityisesti kuluneen syksyn ajan. Olisi mukavaa, jos keskustelu saataisiin elpymään. Nyt kun kuukauden kirjoja on kertynyt jo kymmenen, niiden joukosta löytyy varmasti jokaiselle jokin ennestään tuttu teos. Kaikkiin keskusteluihin voi vielä osallistua, vaikka blogissa päällimmäisenä näkyvätkin ne uusimmat. Mieluista aihetta voi klikata blogin oikeassa reunassa näkyvästä palkissa.

Tähän kohtaan tekee mieleni siteerata kirjailija Riina Katajavuorta, joka oli mukana viime viikolla paneelikeskustelussa, jonka otsikko oli Kirjoittajakoulutus - oikotie julkaisemiseen? Hän toisti taas kerran yhden merkittävän ja samalla ehkä yllättävänkin asian: harrastajakirjoittajat ja kirjoittajakurssilaiset lukevat liian vähän. Tässä mielessä lukupiiri voi tarjota myös kirjoittajille jotakin aivan erityistä. Kun lukee paljon, voi sijoittaa itsensä kirjoittajana ja ihmisenä loputtomaan tekstien ja ajatusten avaruuteen – suhteessa muihin. Yksin emme ole koskaan.

Jaettu lukemisen ilo on paras lukemisen ilo!

Tuulikki Norrlin

(8.5.2014: Verkkolukupiiri poistettu Etlarin sivulta)