Aktiivinen lukijakunta on markkinaoletusta viisaampaa

22.2.2011

(Kuva: Studiokuva)
Väistynyt puheenjohtaja toivottaa sekä uudelle puheenjohtajalle että SSKry:n jäsenistölle voimia ja iloa uudelle jaksolle. (Kuva: Studiokuva)

Markkinoijien myyntiennakointi ja mainostus perustuu oletukseen lukijasta. Rahaa markkinointiin sijoitetaan lukijaoletuksen mukaan. Keskeisintä on oletus siitä, mikä lukijaa kiehtoo, ei esimerkiksi se, mikä on ajassa tärkeää havaita.

Kriitikon ja kirjaesittelijän näkökulmastani markkinoija olettaa lukijan arvostavan nuorta, kaunista, sujuvasanaista ja kielitaitoista kirjoittajaa, jota on helppo kaupata tilaisuuksiin koti- ja varsinkin ulkomailla. Markkinoidaan edustavaa esillä oloa, ei sisältöä. Toisin kuin Ruotsissa ei Suomessa palkittaisi romaania, joka on syrjäytymisen analyysi. Pussikaljailoittelua perinteiseen kivimäiseen tyyliin kyllä palkitaan.

Jos kirja on osa yhteiskunnallista keskustelua, ajattelen, että kirjan tekee merkittäväksi uusi ja entistä tarkempi näkemys ajasta. Dekkareiden suosion merkitys on juuri tässä: ne näyttävät sen, mitä julkisuus ei halua katsoa.

Kirjailijoita haastatellessani olen havainnut miten tyydyttävää ja innostavaa kirjailijalle on olla aidossa kanssakäymisessä itse kirjojen sisällöstä kiinnostuneen lukijakunnan kanssa.  Kirjailijayhdistysten jäsenistö on parhaimmillaan osa tätä aktiivista lukijakuntaa ja siksi toivoisin myös SSKry:n jäsenistön osallistuvan kirjastojemme kirjailijavierailuihin. Aktiivinen lukijakunta on markkinoijan näkemystä asiantuntevampaa.

Salpausselän kirjailijat ry:n puheenjohtajuudesta helmikuun 22. päivä väistynyt

Alli Kantola