Käsikirjoitusopissa Lahden Videokuvaajien jäsenillassa

12.2.2011

Millainen aihe vetoaa yleisöön? Kuinka aihe valitaan ja miten se tuodaan elokuvassa, tarinassa esille? Miten rakennan uskottavan henkilöhahmon? Muun muassa näitä asioita näyttelijä, käsikirjoittaja Jarkko Mikkola kertoi Lahden Videokuvaajien jäsenillassa, jonne Salpausselän kirjailijatkin olivat saaneet kutsun to 10.2.2011.

Salpausselän kirjailijat saivat tilaisuuden tutustua elokuvakäsikirjoittamisen saloihin lahtelaisen näyttelijän ja käsikirjoittajan Jarkko Mikkolan opastuksella Lahden Videokuvaajien jäsenillassa torstaina 10.2. elokuvateatteri Kinoiiriksen Tammisalissa, jossa Lahden Videokuvaajat pitävät kuukausittain jäseniltojaan.

Jarkko Mikkola on yksi Uusi päivä -televisiosarjan käsikirjoittajista, myös Salatut elämät -televisiosarjassa hän on ollut käsikirjoittajana ja Mikkola on tuttu kasvo teatteri Vanha Jukon näyttelijäkaartista. Hän myös opettaa Lahden Kansanopistossa elokuva-alaa.

Hyvä käsikirjoitus tekee elokuvasta onnistuneen

Kaksitituntista innostavaa ja erittäin hyvin käsikirjoittamisen tekniikoita avaavaa opetustilaisuutta Salpausselän kirjailijoista oli kuuntelemassa neljä jäsentä sekä lukuisa joukko Videokuvaajien jäsenistöä.

- Elokuvan päähenkilöt, näyttelijät, ohjaaja tai tuottaja nostetaan aina esille, mutta käsikirjoittaja hyvin harvoin, kun kaiken lähtökohtana on kuitenkin käsikirjoitus, sanoi Jarkko Mikkola. Hän lisäsi myös, ettei edes hyvä näyttelijä saa huonoa käsikirjoitusta pelastettua.

Kuinka aihe valitaan ja miten se parhaiten kerrotaan, millainen on universaali aihe, joka vetoaa ympäri maailman, miksi draaman kaari on tärkeä sekä kuinka rakentaa uskottava ja aito henkilöhahmo, sekä monet muut onnistuneen käsikirjoituksen sisällä olevat yksityiskohdat tulivat avatuksi.

Ja esimerkkeinä hyvistä lyhytelokuvien käsikirjoituksista Jarkko Mikkola näytti pari lyhytelokuvaa YuoTubesta: "Teeth" ja "The Black Hole".

- Sirpa Papinaho -