Puheenjohtajan terveisiä

29.4.2010

Puheenjohtaja Alli Kantola

Salpausselän kirjailijat on aloittanut uuden nettisivuston laatimisen. Edellinen, pääkirjaston sivuston alaisena ollut nettisivu ei toiminut hyvin. Nyt jäsenistössä on osaajia, jotka ovat suostuneet työhön.

Kirjojen aiheet ovat kansainvälistyneet, mikä näkyi 22.4.2010 katsauksessa Suomalaisessa kirjakaupassa. Jere Laineen Sarajevon vangit tuli Esko Heikkisen YK-kirjojen joukkoon. Professori Tauno Tiusasen itäkaupan kirjat muuttuvat yhdistyksen jäsenyydessä enemmän vapaaksi kerronnaksi, mutta ote säilyy kansainvälisenä. Lääkäri Leena Kaartinen jatkaa kansainvälisestä työstään kertomista. Heikki Kaarasen tulossa oleva kirja kertoo hauskan tarinan eurooppalaisen rahaliikenteen, politiikan ja mafian sotkuista jne.

Työryhmät kiinteyttävät SSKry:n toimintaa Nettisivuston työryhmän, jota johtaa Sirpa Papinaho lisäksi on perustettu mm. kirjamessutyöryhmä, jossa on ulkopuolisena mukana Raija Suomalainen. On ohjelmatyöryhmä, koulutusryhmä jne.

Maaseututoiminta kiinteytyy
SSKry levittäytyy koko maakuntaan. Esim. Hollolassa asuu dekkaristi Eija Piekkari, omakustannekirjailija Ilkka Manninen sekä ammattikirjailija ja kääntäjä Kirsti Luova, jonka asuinpaikka tosin lienee enemmänkin Kärkölää, missä taas on kirjankustantamo Pienen Karhun johtaja Leena Reiman, kaikki yhdistyksemme jäseniä. Orimattilalaisen Tapio Lyyran runoja lausuu pitkin vuotta näytelmäryhmäni Pelmahtajat. Nastolaan kulkeminen on ongelma. Seuraavalla pj:llä pitää olla auto.

Vastuuhenkilöiden kierto on yksi tärkeä asia johtokunnassa. Se on välttämätön perehdytettäessä jäsenistöä 2000-luvun toimintamalleihin. Uskon, että puheenjohtajan nuijakin saadaan jo puolen vuoden päästä kiertoon, kun työryhmät pääsevät kiinni toimiinsa. Niissä suurena apuna on Hämeen läänintaiteilija Päivi Haanpään kanssa solmittu erinomaisen hyvä yhteistyö.

Alli Kantola
Salpausselän Kirjailijat ry:n puheenjohtaja