Uunituore kirja Lahden punapaidat esittelyssä Lahden Suomalaisessa kirjakaupassa (Aleksanterikatu 17). Kirjan ovat kirjoittaneet Antti Karisto ja Pekka Laaksonen. Lahden punapaidat kertoo Lahden Hiihtoseuran mäkimiesten tarinan.
Lukupiiri saa ihmiset kokoontumaan yhteen kirjojen äärelle. Monesti toisilleen ennestään tuntemattomat piiriläiset alkavat pian tuntea yhteenkuuluvuutta, kun muutamaan kertaan on päästy yhdessä ruotimaan tekstiä ja varsinkin sen herättämiä tunteita. Juodaan kahvia ja istutaan käsi poskella, välillä innostutaan väittelemäänkin. Miten sitten voi toimia lukupiiri, jolla ei ole tätä sosiaalista ulottuvuutta? Voiko verkossa oikeasti keskustella – kirjoistakin?
Pääkirjaston auditoriossa torstaina 13.10. klo 17.30 Anuirmeli Sallamo-Lavi ja Heikki Saure, ja maanantaina 17.10. klo 17.30 Tauno Tiusanen.
Tommolan koulun ja Lahden kirjamessujen Messua kirjoista -projektin ensimmäisenä kirjailijavieraana oli Jarkko Laine.
Tauno Tiusanen on entisen Neuvostoliiton ja kommunististen Itä-Euroopan maiden erityisasiantuntija ja hän on tuonut jo 1970-luvun lopulta julki kriittisiä havaintojaan Neuvostoliitosta ja Itäblokista. Toisinpuhujaa, Tauno Tiusasta, ei Suomessa aikanaan kuunneltu ja hänet on yritetty hiljentää, jopa tappouhkauksilla.
Salpausselän kirjailijat osallistuu Ympäristöviikkoon. Yhdistyksen kirjailijat ovat tarjonneet tekstejään Ympäristöviikolle ja tekstejä käytetään aamunavauksissa lahtelaisissa sekä ympäristökuntien päiväkodeissa, kouluissa ja palvelutaloissa.
Kiveriön kirjasto on jälleen päätetty lopettaa ja sen puolesta on julkaistu vetoomus, jonka voi käydä allekirjoittamassa Lahden kirjastoissa, tai netissä Adressit.com -sivustossa. Tiistaina 13.9. klo 8.30 YLE Lahdessa on vetoomuksen alkuunpannut, yhdistyksen jäsen, Heikki Saure haastateltavana.
Myös kirjan kustantantaja Leevi Lehto vierailee Taidelauantaina Lahdessa Heikki Sauren kirjan julkistamistilaisuuksissa